2023AziëIndonesiëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Onze dagen in Ubud op het eiland Bali (Dag 133 t/m 139)

In ons vorige reisverslag kon je al lezen over onze dagen in Surabaya waarbij we een prachtige tocht naar de Bromo vulkaan hebben gemaakt. Na Surabaya zijn we doorgereisd naar Bali, waar we de eerste dagen hebben doorgebracht in Ubud. In dit reisverslag lees je alles over onze eerste dagen op Bali!

Met het vliegtuig naar Bali

Op dinsdag 18 juli 2023 verlieten we na 2 nachtjes alweer het Bumi Surabaya City Resort in Surabaya. Na wederom een heerlijk ontbijt pakten we rustig onze spullen. Om 11:00 uur namen we een taxi naar het Juanda Airport van Surabaya. Na iets te lang wachten in een bloedheet vliegtuig van Lion Air vertrokken we pas rond 14:00 uur richting Denpasar op Bali. Voor we het wisten waren we al geland. We werden opgehaald door een van de chauffeurs van Bali Transport & Tour Guide by Gungde. De rit nam ongeveer 2 uur in beslag. De vriendelijke bestuurder zette ons netjes bij het Paon Desa Ubud Hotel & Resort waar we 6 nachten zouden verblijven. We werden er vriendelijk ontvangen en de kamer zag er erg goed uit. We begonnen ons verblijf op Bali maar eens met een lekkere maaltijd bij het naastgelegen Mango Café voordat we aan onze nachtrust begonnen.

Een rustig dagje in Ubud

Na een goede nachtrust hadden we besloten om de eerste dag wat rustig aan te doen. Die ochtend zagen we vanaf het balkon hoe een enorme groep eenden werd losgelaten op het rijstveld voor ons hotel. Dit heeft schijnbaar als doel om het geoogste veld schoon te maken. Na het ontbijt op ons eigen balkonnetje zijn we dan ook pas tegen het middaguur op pad gegaan. Eerst hebben we onze vuile was afgegeven om daarna met een taxi naar het centrum van Ubud te gaan. Het was er enorm levendig, oftewel erg druk. Op zich vinden we dat niet erg, zeker niet omdat ons eigen verblijf lekker rustig gelegen is.

We zijn er eerst gaan eten om daarna een rondje te maken door de straten van Ubud. Op jacht naar aankopen. Dit lukt ook nog. Judith was een sarong rijker, en ik (Erik) liet mijn telefoon voorzien van een goede screenprotector. Nog even een cocktail op het dakterras en wat boodschapjes doen voor we weer koers zetten richting het hotel. Ditmaal aten we iets minder chique, maar minstens net zo lekker. Een mooi begin van ons verblijf in Ubud op Bali!

Een rustig dagje met de Campuhan Ridge Walk

We hadden ons voorgenomen om in Ubud een beetje rustig aan te doen, en dat is zeker gelukt. Dat betekende niet dat we helemaal niets zouden doen. Donderdag 20 juli 2023 begonnen we de 135e dag van onze reis met een ontbijt bij het Mango Café. Daarna namen we de taxi naar Ubud waar we een wandelingetje gingen maken die we op Google Maps hadden gevonden. De Campuhan Ridge Walk is een wandeling van ongeveer 1 uur heen en terug en start net buiten het centrum van Ubud. De wandeling loopt langs een rivier en breng je vervolgens tussen de rijstvelden. Er rijden geen auto’s op het pad en het aantal scooters is gelukkig ook beperkt. Het is geen hele bijzondere wandeling, maar wij vonden het niet verkeerd. Lekker even wandelen met leuke uitzichten en halverwege hebben we ergens lekker wat gedronken tussen de rijstvelden.

Terug in Ubud namen we een lekkere lunch en na een paar kleine aankopen gingen we weer terug naar het Paon Desa Ubud Hotel & Resort. De middag brachten we verder door aan het zwembad om deze heerlijke dag af te sluiten bij Warung Tepi Sari. Een heerlijke Balinese maaltijd met uitzicht op de rijstvelden.

Balinees koken bij de Paon Bali Cooking Class

Ook op de 136e dag van onze reis hebben we ontbeten bij de buren van het Mango Café. Een heerlijke smoothiebowl ging er weer goed in. Daarna ben ik (Erik) de was op gaan halen om vervolgens volledig bezweet terug te komen. Na de lunch hebben we nog even heerlijk gezwommen, maar om 15:00 uur was het zover. We hadden ons gemeld bij de receptie van het Paon Desa Ubud Hotel & Resort en de zeer vriendelijke medewerkers brachten ons achterop de scooter naar de Paon Bali Cooking Class aan het begin van de straat.

Deze cooking class hoort bij het hotel en werd ons daarom aangeraden. Judith wilde heel graag een aantal cooking classes doen, en deze op Bali nabij Ubud werd de eerste. We werden hartelijk ontvangen en konden eerst een kijkje nemen in de familietempel. Daarna werden we naar achteren gebracht. Hier stond een prachtige open kookruimte waar de eerste ingrediënten al gereed stonden. We kregen uitleg van Puspa en dat deed ze op een erg leuke manier. Vol enthousiasme en humor gaf ze ons uitleg over de ingrediënten en bereidingen van de recepten.

Op het menu stond Base Gede Bumbu Kuning (de gele basissaus), Be Siap Mesanten Kare Ayam (kip in kokos curry) en Sate Siap Sate Lilit Ayam (kipsaté). Daarna gingen we vrolijk verder met Kacang Me Santok Gado Gado (groentes in pindasaus), Jukut Urab (kokos en bonen salade), Pepesan Be Pasih Pepes Ikan (gestoomde tonijn in bananen bladeren) en Tempe Me Goreng Tempe Kering (gefrituurde tempé in zoete sojasaus). We sloten af met Kolak Biu Kolak Pisang (gekookte banaan in palmsuiker siroop).

Na ongeveer 1 1/2 uur was alles klaar en mochten we alles ook nog eens lekker opeten. Het was erg leuk, en daarnaast ook nog eens erg lekker. We werden daarna weer netjes door een chauffeur teruggebracht naar het Paon Desa Ubud Hotel & Resort. Een smakelijke dag in Ubud in Indonesië dus.

Een dagje op pad door Bali met Gungde

Op zaterdag 22 juli 2023 waren we voor de verandering eens vroeg uit de veren. We gingen weer voor een heerlijk ontbijt bij de buren en om 8:00 uur werden we opgehaald door Gungde. Gungde is een gids en chauffeur van Bali met veel ervaring en kennis over het eiland en woont zelf ook in Ubud. We kwamen hem op het spoor via Malou die al jaren bekend met hem is. Haar positieve verhalen bleken al snel terecht te zijn want Gungde bleek een hele vriendelijke en goed Engels sprekende gids te zijn.

De Leke Leke en Munduk waterval

We hadden eerder die week contact gehad over het programma van de dag dus wisten wel een beetje wat ons te wachten stond. De eerste stop was de Leke Leke Waterfall. Een prachtige waterval die via een mooie wandeling te bereiken was. Het was er heerlijk rustig en we konden een paar prachtige foto’s nemen. We waren niet de enige die dat deden. Na ons ging er een jong stel uitgebreid een fotoshoot houden met volwaardige Instagram foto’s. Tijd om verder te gaan dus. Onderweg maakten we nog een stop bij een mooi uitzichtpunt en we gingen even bij een lokale markt kijken.

Daarna kwamen we aan bij de Munduk Waterfall. Voor ons vertrek hadden we van onze vrienden Joep en Hanneke Gommeren een memoryspel gekregen. Hierop hadden ze locaties aangegeven die ze zelf in het verleden hadden bezocht. Als wij zelf een foto op deze locaties zouden maken kregen we per kaartje een drankje aangeboden bij thuiskomst. Die kans lieten we natuurlijk niet liggen en omdat Munduk Waterfall een van de kaartjes was konden we het eerste kaartje eindelijk afstrepen. Daarnaast was dit ook gewoon een prachtige waterval. Met veel geweld kwam het naar beneden en door het sproeiende water kreeg je een heerlijke koude nevel over je heen. Het was ook best een wandelingetje dus bij de klim terug naar boven waren we al weer toe aan een verfrissing.

Waar Munduk Waterfall een van de meest noordelijk gelegen punten was van deze dagtour dus vanaf daar gingen we de terugweg inzetten richting Ubud. We stopten daarna bij Twin Lakes Viewpoint. Vanaf dit punt hadden we een prachtig zicht over de twee meren die aan elkaar gespiegeld liggen. Het lijken overigens twee losse meren, maar ze zijn verbonden via een aantal riviertjes. Het mooie is dat het ene meer blauw is en het andere meer groen. Dit is ook vrij duidelijk te zien op de foto’s.

Pura Ulun Danu Bratan en de Jatiluwih rijstvelden

De volgende stop was Pura Ulun Danu Bratan. Dit is misschien wel de meest gefotografeerde tempel van heel Bali. Dat was ook al snel duidelijk want het was er enorm druk. Deze hindoeïstische tempel is vooral bekend vanwege het feit dat hij verdeeld is over verschillende eilandjes in het meer. Het was inderdaad een erg fotogenieke tempel, maar niet de meest indrukwekkende die we gezien hadden. Wel waren ze op dat moment net bezig met een ritueel wat mooi was om te zien. Verder worden er veel toeristische attracties toegevoegd aan een plek als deze, zoals speciale plekken om foto’s te maken en dieren waar je mee op de foto kan.

We gingen dus snel verder naar de Jatiluwih rijstvelden. Dit door UNESCO beschermd gebied heeft de prachtige Balinese rijstterrassen. Onze gids zorgde voor een tafeltje met mooi zicht op te terrassen en na het eten konden we er nog een mooie wandeling maken tussen de rijstterrassen door. Terug bij de auto maakten we Gungde wakker en reden we terug naar Ubud. Op de terugweg stopten we nog even bij een koffieplantage en in Ubudu pakten we nog een lekkere maaltijd mee. We hadden een geweldige dag met Gungde achter de rug. We hebben veel gezien van Bali en Gungde was zeer aangenaam gezelschap.

Een dagje op pad met de scooter

Op zondag 23 juli 2023 besloten we op onze laatste volle dag in Ubud op Bali met de scooter op pad te gaan. Na het ontbijt stond er razendsnel een scooter voor ons klaar en voor IDR 100.000 (ongeveer €6) konden we er de hele dag gebruik van maken. Judith had een aantal plekken gevonden waar we heen konden rijden en zij nam plaats achter het stuur. We reden eerst naar de Pura Tirta Empul. Dit is een Hindoeïstische tempel dat bekend is vanwege het heilige water. Je hebt hier dan ook de gelegenheid om in een zuiveringsbad je lichaam en geest helemaal te laten reinigen.

Als niet-hindoes besloten we om het te laten bij het bekijken van dit ritueel. Het was er wederom behoorlijk druk maar erg interessant om te zien. Ook de volledige tempel met alle bouwwerken eromheen waren absoluut de moeite waard. Na een wandeling langs de talloze souvenirwinkeltjes stapten we weer op de scooter voor de volgende stop.

Eten bij het TIS Café

We gingen daarna naar het zeer populaire TIS Cafe. Via een bevriend reisaccount zagen we dit voorbij komen en Judith was meteen enthousiast. Dit restaurant is precies zoals je Bali op Instagram ziet. Een prachtig bouwwerk met uitzicht op de rijstvelden en vol met Instagramspots. Zo was er de befaamde schommel, een infinity pool en nog veel meer mogelijkheden om mooi op de foto te gaan.

Veel bezoekers maakten hier dan ook gebruik van, waar wij het lieten bij een heerlijke maaltijd en een paar snelle foto’s. Ook als je zelf niet persé op de foto moet is het namelijk zeker nog wel een mooie plek om lekker iets te eten. Als je op zoek bent naar nog meer mooie rijstvelden moet je zeker eens op Bali-Vakantie.nl kijken waar je een overzicht van de 10 mooiste rijstvelden van Bali kan vinden.

Manuaba Waterfall

De laatste stop van onze scootertour was de Manuaba Waterfall. We wilden nog een waterval bezoeken en deze lag in de buurt van het TIS Café. Na ongeveer een kwartiertje rijden kwamen we er aan en na het betalen van IDR 40.000 (ongeveer €2,50) konden we de wandeling maken naar de waterval. Tot onze verrassing bleken het er zelfs twee te zijn. Het was er helemaal niet druk en voor ons gevoel liepen we echt door verlaten junglepaden op zoek naar watervallen.

De eerste was zeker de moeite waard en was erg geschikt om toch nog even zelf op de foto te gaan. Met forse kracht spoot het water uit de muur van groen en rotsen. Daarna liepen we verder naar de volgende waterval. Hiervoor moesten we schijnbaar het water in om hem te zien, en ook om verder te lopen. Deze was misschien nog wel indrukwekkender. Op blote voeten en met onze schoenen in de hand liepen we door de rivier richting de uitgang.

Vanuit hier was het nog even doorrijden naar het hotel via een simpele route. Die avond belden we nog even met vrienden in Nederland voordat we nog even met de scooter naar Warung D’Atas Grill & BBQ gingen voor een avondmaaltijd vol varkensvlees. Zelf op pad met de scooter was een prima idee en het zal vast niet de laatste keer zijn dat we dat deze reis gaan doen!

Een laatste dagje Ubud en daarna door naar Seminyak

Op onze laatste dag in Ubud, en de 139e dag van onze wereldreis hebben we nog iets heel bijzonders mee kunnen maken in Ubud. Omdat zowel onze gids Gungde als de medewerkers van het Paon Desa Ubud Hotel & Resort er op aandrongen zijn we na het uitchecken naar het centrum van Ubud gegaan. Op maandag 24 juli 2023 vond hier namelijk een crematie plaats van een van de leden van de koninklijke familie. Dat gebeurt op Bali met een flinke ceremonie die absoluut de moeite waard was om te bekijken.

De crematie ceremonie

Rond 11:30 uur waren we in het centrum want we hadden gehoord dat de ceremonie ongeveer vanf 12:00 uur zou starten. Het was al een drukte van jewelste in de straten van het centrum en overal zaten er mensen al klaar voor de stoet. De elektriciteitsdraden die normaal gezien over de weg hangen waren weggehaald en al snel werd duidelijk waarom. Er was namelijk een enorme zwarte stier gemaakt die door een grote groep mannen door de straten werd gedragen. Deze werd later gevolgd door een enorme toren. Het was even wachten en de stoet kwam wat moeizaam op gang maar vervolgens werden de grote gevaartes met een rotgang door de straat bewogen.

We hebben een behoorlijke tijd in de warmte staan te wachten en kijken. Op sommige momenten voelden we de zweetdruppels over onze lijven rollen. De hele ceremonie was echter erg indrukwekkend om te zien en we zijn dan ook blij dat we de tips hebben opgevolgd! Hierna namen we snel een heerlijke dikke hotdog om de taxi terug naar het hotel te nemen, onze tassen op te halen en door te reizen naar Seminyak.

Door de enorme drukte in het verkeer duurde de rit maar liefst 2 uur over de rit gedaan en kwamen we aan het einde van de middag aan bij het Tanaga CoLiving in Seminyak. Het hotel zag er erg goed uit en de kamer was helemaal onze smaak. Die avond aten we nog lekker wat sushi en keken we onze ogen uit in de toeristische straatjes van deze badplaats. Na een paar lekkere cocktails en wat boodschappen was het tijd om terug te gaan naar het hotel.

Een gedachte over “Onze dagen in Ubud op het eiland Bali (Dag 133 t/m 139)

• Wat een belevenissen weer Erik en Judith ik heb er weer van genoten! Wens jullie weer veel reis plezier!