2023AziëReisverslagenVietnamWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Hanoi, onze eerste dagen in Vietnam (Dag 169 t/m 172)

In ons laatste reisverslag hebben we uitgebreid verteld over onze laatste dagen in Indonesië. Vanuit hier zijn we doorgereisd naar Vietnam waar we onze eerste dagen hebben doorgebracht in Hanoi. In dit reisverslag lees je daarom alles over onze dagen in Hanoi, onze eerste bestemming in Vietnam.

Van Indonesië naar Vietnam

Op woensdag 23 augustus 2023 verlieten we tijdens de 169e dag van onze reis Indonesië om naar Vietnam te gaan. Dit ging helaas niet bepaald soepel. De dag begon nog goed met het ontbijt bij het Lombok Khophilauvillas om daarna mooi op tijd naar het vliegveld van Lombok te gaan. Daar zouden we om 8:50 de vlucht naar Bali nemen. Bij aankomst op het vliegveld bleek deze vlucht geannuleerd te zijn waardoor we pas 2 uur later zouden vliegen. Omdat we op Bali om 13:10 de vlucht naar Hanoi zouden nemen werd het wel erg krap. Lion Air gaf al direct aan ons niet financieel te vergoeden mochten we de volgende vlucht missen.

Eenmaal op Bali aangekomen wilden we overal zo snel mogelijk door om de volgende vlucht nog te halen. Doordat zowel de bus als de bagage niet erg snel gingen misten we, ondanks een behulpzame dame die ons snel naar de internationale kant van het vliegveld bracht, op 15 minuten de vlucht naar Hanoi. Er zat niets anders op om de vlucht om te laten boeken naar de vlucht van 17:30. Voor €40 per persoon extra zouden we hierdoor na 5 uur wachten alsnog richting Hanoi vertrekken.

Deze vlucht leek vrij soepel te gaan totdat we bijna in Hanoi waren. De weersomstandigheden boven de stad waren dermate slecht dat er uitgeweken moest worden naar een ander vliegveld. Na een tijdje wachten werd hier de brandstof aangevuld om vervolgens opnieuw op te stijgen voor een nieuwe poging. We vlogen tussen de donkere wolken en het vliegtuig ging aardig tekeer. Regelmatig zagen we flinke bliksemflitsen. Twee uur later dan gepland kwamen we nog voor middernacht eindelijk in Hanoi aan. Na het oppakken van onze bagage en de Grab richting het centrum lagen we uiteindelijk pas tegen 2 uur in de nacht in bed. De dag verliep niet bepaald zoals gepland, maar we waren eindelijk in Vietnam!

De Free Walking Tours Hanoi

Door de late aankomst besloten we om eerst maar eens wat uit te slapen. Daar waren we immers wel aan toe. We sliepen in een appartement van XOI Residence en hadden een erg goede nachtrust gehad. Wel moesten we eerst nog wat ontbijt zien te vinden, maar dat ging vrij makkelijk met de verschillende winkeltjes in de directe omgeving. Na een langzame opstart besloten we om die middag de Free Walking Tour Hanoi te gaan doen. Vlak na het middaguur namen we een Grab naar het oude centrum, oftewel The Old Quarter. Hier was het tijd voor ons eerste broodje bánh mì en hierna waren we mooi om 14:00 uur bij het afgesproken punt.

De gids Vivian stond al klaar en met een groep van 12 personen gingen we op pad. Vivian sprak erg goed Engels en wist op een zeer aangename manier ons enorm veel te vertellen over Hanoi en Vietnam in het algemeen. We bezochten de Ngoc Son tempel en zagen hier de opgezette enorme schildpadden die vroeg in het meer zwommen. Hierna nam ze ons mee naar The Old Quarter. Ze liet ons de verschillende straatjes zien en welke specialiteiten er allemaal te verkrijgen waren. De informatie was goed, maar wel heel erg veel. We merkten ook al vrij snel dat het erg benauwd was in Hanoi en het zweet liep dan ook al snel in grote stralen over onze lijven.

We maakten nog een tussenstop om wat water te kopen om daarna naar de grote markthal te lopen. Vanuit hier bracht Vivian ons naar de Long Biênbrug. Deze enorm lange brug is maar liefst 1,6 kilometer lang en kenmerkend voor de stad. Hier maakten we nog een groepsfoto om daarna de tour af te sluiten bij een plaatselijk koffietentje. Het leuke van een dergelijke tour is dat je snel contact maakt met andere reizigers, en in dit geval was het een groep met erg leuke mensen.

Na een drankje en een goede fooi voor onze uitstekende gids namen we de taxi terug naar ons appartementje. Eventjes afkoelen, het zweet op laten drogen en de tas achterlaten om daarna om de hoek te gaan eten bij Bún chả Hương Liên. Dit restaurant serveert het lokale gerecht en werd ons ook aangeraden door de gids. We moesten dan zeker naar deze plek toe. Hier had immers jaren geleden President Obama ook gegeten, dus dan moet het wel goed zij. Dat was het ook. We hebben heerlijk gegeten en als dit de standaard is voor het eten in Vietnam dan staat ons nog wat te wachten.

Een dagje sightseeing en de Hanoi Street Food Tour

Op vrijdag 25 augustus werden we goed uitgerust wakker. We hadden weer heerlijk geslapen in onze koele kamer en na het ontbijt in ons appartementje konden we dan ook op pad. Het is enorm warm in Hanoi met een hoge luchtvochtigheid dus we besloten al snel om ons tempo in Vietnam een beetje naar beneden bij te stellen.

Het was daarom al voorbij het middaguur toen we met de Grab aankwamen bij het Mausoleum van Hồ Chí Minh. Hồ Chí Minh was jarenlang een van de belangrijkste leiders van Vietnam en is hier in 1975, 6 jaar na zijn dood, begraven. Het was even zoeken naar de juiste ingang maar die vonden we uiteindelijk. Het mausoleum zelf konden we niet in, maar aan de buitenkant was het ook al erg indrukwekkend. Het bevindt zich op het Quảng trường Ba Đình. Op dit grote plein las Hồ Chí Minh op 2 september 1945 de onafhankelijkheidsverklaring van Vietnam voor. Op die dag wordt dan ook jaarlijks de onafhankelijkheid van Vietnam gevierd, waaronder op dit indrukwekkende plein. Hierna liepen we door en passeerden we onder andere het presidentieel paleis van Hồ Chí Minh.

Onze dagelijkse bánh mì en naar de Tran Quoc Pagod

Vervolgens gingen we op zoek naar een plekje om een lekker broodje bánh mì te vinden, maar dit viel nog niet mee. Gelukkig hadden we van onze gids van de voorgaande dag een heel overzicht gekregen met leuke restaurantjes. Daar konden we dus wel mee aan de slag Ondertussen liepen we langs het Hồ Tây, het zogenaamde West Lake. Op straat was er van alles te zien, waaronder veel bloemenkraampjes waarbij jonge Vietnamese meisjes graag mee op de foto gingen.

Het broodje smaakte heerlijk op een van de kleine zitjes en we besloten om een paar pandjes verder een lekker koud drankje te nemen. Ook dit ging er goed in. We waren weer helemaal klaar voor de volgende stop en dat zou de Tran Quoc Pagoda zijn die gelegen is in het meer. We liepen er heen en maakten een paar mooie foto’s. Het meer was behoorlijk vervuild en we zagen behoorlijk wat dode vissen liggen. De pagode was echter zeker de moeite waard. Door de hitte hadden we het hierna wel een beetje gehad. We hadden die avond immers nog iets op het programma staan. We moesten dus niet té vermoeid zijn en besloten om terug te gaan naar Hoan Kiem Lake. Hier hebben we in het HANOI 1930 Bistro genoten van het uitzicht en een paar lekkere frisse fruitsapjes.

Hanoi Street Food Tour

De activiteit die deze avond gepland stond was de Hanoi Street Food Tour. Via WhatsApp hadden we een afspraak gemaakt en we werden er om 16:50 uur verwacht. Zoals altijd waren we netjes op tijd. We waren met een heel klein groepje want naast de gids Jessica was er nog een Australische dame die met ons meeging op deze tour. Nadat we eerst een paar kleine glaasjes rijstwijn hadden gekregen gingen we op pad.

Al om de hoek stopten we een klein tentje die Bánh cuốn verkochten. Heerlijk in rijstvellen gerollen gehakt met kaneel wat we moesten dippen in een vissausje. Het begin was al heerlijk. De volgende stop was een heerlijke Bánh rán. Het worden hier Vietnamese donuts genoemd, maar wij vonden het meer weghebben van een kleine oliebol. Ondertussen vertelde onze vriendelijke gids Jessica volop over Vietnam en het Vietnamese eten in Hanoi. Ze sprak goed Engels en ondanks de kleine groep was het erg gezellig onderling.

Zo gingen we van kraampje naar kraampje en overal kregen we weer iets lekkers voorgeschoteld. Van loempia’s tot Vietnamese burgers tot Nộm bò khô, een zogenaamde beef jerky salade. We zaten op straat op de typisch kleine stoeltjes te genieten van al het lekkers. Soms moesten we zelfs iets laten liggen omdat we zoveel te eten kregen. Voor we het wisten nam Jessica ons mee naar de tweede verdieping van een klein restaurantje met Nem Nướng waarbij we varkenssaté met groentes in een rijstvel moesten rollen. Hierna was het tijd voor de typisch Vietnamese eierkoffie. Al kozen wij voor de chocolade variant.

Alles was heerlijk. De tijd vloog voorbij en onze magen werden steeds voller. De tour werd afgesloten met sticky rice met kokosijs. Een heerlijke afsluiter van een erg goede tour. We maakten nog eens groepsfoto en namen afscheid. Aangezien Hanoi, en heel Vietnam, bekend staat om het heerlijke eten is een tour als deze zeker aan te raden.

Omdat we van al dat eten hadden we dorst gekregen dus namen we nog een drankje bij het zeer hectische Hanoi Beer Street. Jessica had ons al verteld dat het oude centrum in het weekend om 18:30 uur werd afgesloten voor verkeer. Dit was te zien. Het wemelde van de mensen en op verschillende plekken waren er optredens te zien. Ook werd er gedanst, er konden spelletjes gespeeld worden en kinderen konden rondrijden op allerlei vreemde elektrische voertuigen. We keken onze ogen uit en voor we het wisten liepen we op deze warme avond volledig bezweet terug naar ons appartementje.

Naar Hoa Lo Prison en Train Street

Zaterdag 26 augustus was onze laatste volle dag in Hanoi en we kozen ervoor om die ochtend naar Hoa Lon Prison te gaan. Deze gevangenis was in 1886 gebouwd door de Fransen die kolonisten voor politieke gevangenen. Later werd de gevangenis door Noord-Vietnam gebruik voor de opvang van Amerikaanse gevangenen in Hanoi tijdens de Vietnamoorlog. In die periode is de bijnaam “Hanoi Hilton” gekomen voor deze gevangenis.

Bij aankomst konden we een audiotour huren en dat was erg handig. We gingen van ruimte naar ruimte en keken onze ogen uit. Van ontsnappingsverhalen tot de gruwelijke methodes die werden toegepast op de gevangenen, alles kwam voorbij. Gaandeweg de tour begon onze aandacht wat te verslappen en de honger toe te nemen. Het werd dus tijd om iets te gaan eten. Het kon ook niet anders of we zaten na de middag dan ook weer aan een heerlijk broodje bánh mì.

Train Street

Hierna wilden we naar Train Street gaan. Een beroemde straat in Hanoi waar door een 100 meter lange straat de trein op een ongekend nauwe manier passeert. We waren er al erg vroeg maar besloten om lekker op een terrasje aan het spoor te gaan zitten met een paar koude drankjes. En oude dame hielp ons hierbij en maakte nog wat foto’s van ons. We hadden hierdoor alle tijd om lekker rond te kijken en wat foto’s te maken van het spoor. We waren inmiddels vergezeld door een Vietnamese vrouw en haar zoontje Freddy die mooi zijn Engels op ons uit kon testen.

Om 15:30 was het dan zover en zagen we de trein aankomen in de verte. Alle stoelen en tafels waren al binnen gezet en voor we het wisten kwam de trein met een stevige vaart rakelings langs alle toeschouwers voorbij. Het is een beetje een vreemde toeristische attractie, maar wij vonden het erg leuk om eens te zien. Daarnaast levert het natuurlijk ook prachtige plaatjes op. In de avond hebben we onze favoriete restaurantjes van de dag ervoor nogmaals bezocht. Ditmaal zaten we in de stromende regen te genieten van Nem nướng en de sticky rice met kokosijs. We kijken terug op een paar mooie eerste dagen in Vietnam, in de geweldige stad Hanoi.

4 gedachten over “Hanoi, onze eerste dagen in Vietnam (Dag 169 t/m 172)

• Ha Judith en Erik wat een prachtige culturen maken jullie mee en dan dat lekkere eten.Ik vind het prachtig om naar de foto s te kijken en al die bijzondere uitstapjes.Veel reis plezier!

• Bianca Vriens

Hoi Judith,
    Ik volg jullie reis natuurlijk op Instagram. Maar nu we onze zomervakantie naar Vietnam gaan plannen, lees ik samen met mijn man jullie verslagen op de website (en nog eens en nog eens) .
    Geweldig wat jullie allemaal al hebben gedaan en gezien! We gaan zeker wat van jullie ervaringen en tips meenemen in onze planning

• Hoi Bianca, bedankt voor je reactie en mooi om te lezen dat je onze reisverslagen zo kan waarderen!

Blijf onze website de komende tijd in de gaten houden want na onze reisverslagen zullen er nog veel meer leuke artikelen over Vietnam online komen!