2022CyprusEuropaJordanië en Cyprus (11/08/2022-27/08/2022)Reisverslagen

Cyprus, een paar heerlijke dagen in Paphos (Dag 15/16/17)

In ons laatste reisverslag hebben we al verteld dat we onze reis door Jordanië hebben afgesloten in Aqaba. We kijken terug op twee geweldige weken in dit prachtige land. Toch was onze reis nog niet ten einde. Dankzij de slechte service van Transavia was namelijk ook onze terugvlucht een paar weken terug geannuleerd. We maakten er iets positiefs van en besloten om terug te vliegen via Paphos op Cyprus. Dit was immers net zo duur als de snelste vlucht terug vanuit Amman naar Nederland. In dit laatste reisverslag van deze reis lees je daarom wat we nog hebben gedaan tijdens onze dagen in Paphos!

Donderdag 25 augustus 2022 (Dag 15)

Donderdag was het tijd voor de terugrit. We moesten vanuit het zuidelijke Aqaba helemaal terugrijden naar het Queen Alia International Airport vlak onder Amman. Google Maps gaf hier 3 uur en 45 minuten voor. Met een vlucht om 13:20 moesten we dus op tijd op pad. We stonden daarom om 6:30 uur klaar bij het ontbijtbuffet van het DoubleTree by Hilton Hotel Aqaba. Na snel wat gegeten te hebben konden we al voor 7:00 uur vertrekken.

De snelste weg naar het vliegveld was via de Desert Highway. Deze wordt veelal gebruikt door vrachtwagens en gaat in één rechte lijn vanaf de kust richting de hoofdstad. We konden dan ook heerlijk doorrijden over de goede en rechte weg. Het was een beetje een saaie weg, maar inclusief een korte stop om te tanken en een toiletbezoek waren we mooi op tijd bij het vliegveld. De huurauto werd ingeleverd en we sloten aan in de rij van Ryanair. Alles verliep soepel en voor we het wisten zaten we in het vliegtuig naar Cyprus.

De vlucht naar Cyprus duurde maar 1 uur. We werden netjes opgewacht door een chauffeur die ons naar het Amphora Hotel & Suites bracht. De kamer was erg netjes, met een eigen terrasje. Het was lekker warm op Cyprus dus we trokken onze zwemkleding aan en gingen rond 16:00 uur al aan het zwembad liggen in Paphos. Eventjes uitrusten was wel nodig, want na 4 uur in de auto en 1 uur in het vliegtuig waren we daar wel aan toe. Die middag hebben we weinig meer gedaan en ’s avonds zijn we echt Cypriotisch gaan eten. Een echte reisdag dus!

Vrijdag 26 augustus 2022 (Dag 16)

Ondanks dat we kamer erg gehorig was en onze buren midden in de nacht vrij luidruchtig terugkwamen hadden we goed geslapen en schoven we aan voor het ontbijt. Het ontbijt was behoorlijk massaal, maar wel erg goed. We merkten al snel dat een toeristische plek als Paphos in Cyprus niet echt iets voor ons is. De toeristen die hier komen zoeken een ander soort vakantie dan wij, maar daar is niks mis mee. Voor een paar daagjes is het helemaal prima.

Om toch nog iets van Paphos en Cyprus te zien besloten we daarom om bij de receptie fietsen te huren. We hadden de zadels goed gezet en gingen op pad. Ondanks dat de temperatuur hier behoorlijk wat lager lag dan in Aqaba voelde dat niet zo aan. Door de hogere luchtvochtigheid voelde het erg warm aan. Daar hadden we ons wat op verkeken, en nu gingen we ook nog eens fietsen!

We fietsten eerst mooi over de boulevard langs het strand en ontweken vakkundig de talloze Engelse toeristen. We passeerden een groot aantal mooie hotels en kwamen aan bij het Kasteel van Paphos. Hier hebben we nog wat mooie foto’s gemaakt voordat we naar het Paphos Archaeological Park gingen. Voor €4,50 per persoon konden we hier de mooiste archeologische vondsten van Paphos bekijken. Ondanks dat we in Jordanië al veel hadden gezien was het zeker de moeite waard. Mooie resten van gebouwen en mozaïeken waren de trekpleisters van dit park. Zelf had ik het al vrij snel gezien, mede door de warmte.

Na ongeveer 1 uurtje rondlopen besloten we daarom om naar het oude centrum van Paphos te fietsen. We hadden alleen geen rekening gehouden met het feit dat dit een behoorlijke klim ging worden. Naarmate we dichtbij het het oude centrum kwamen, hoe steiler de weg werd. Gecombineerd met de hitte was dit niet bepaald goed voor ons humeur. De top kwam dan ook precies op tijd. Het was wel erg rustig in het oude centrum maar we hebben er een heerlijk broodje falafel gegeten (alweer!) en wat gedronken. Na een korte wandeling door de straatjes pakten we onze fietsen weer.

Bergaf ging het ons een stuk beter af en we waren dan ook weer razendsnel bij het Amphora Hotel & Suites hotel. Daar hebben we de rest van de middag aan het zwembad doorgebracht. Het fietsen door de hitte was ons wat tegengevallen, maar we hadden zo gelukkig nog wel iets gezien van Paphos. Die avond zijn we heerlijk sushi gaan eten bij Ocean Basket. Op de terugweg naar het hotel hebben we onze ontbijtpakketjes opgehaald. We werden de volgende ochtend (of nacht?) namelijk om 4:00 uur al opgehaald voor de terugvlucht naar Nederland.

Zaterdag 27 augustus 2022 (Dag 17)

Stipt om 4:00 uur stonden we dan ook bij de receptie van het hotel waar de taxi bus al klaarstond. De norse taxichauffeur bracht ons mooi op tijd naar het vliegveld waar onze vlucht om 6:20 zou vertrekken. Zelf sliep ik al vrij snel in het vliegtuig, maar Judith vertelde me dat we er nog lang over hadden gedaan om te vertrekken. We kwamen wel precies op tijd om 9:40 aan in Eindhoven waar de ouders van Judith ons al op stonden te wachten. Moe maar zeer voldaan kwamen we dan ook tegen het eind van de ochtend weer thuis aan.

De laatste dagen in Paphos op Cyprus waren een leuke afsluiter van een geweldige reis. Jordanië zat vol met hoogtepunten en we hebben het geweldig naar ons zin gehad. Je kan de komende tijd dan ook verschillende interessante artikelen verwachten over dit dit land op onze website. Natuurlijk kijken we ook al uit naar onze volgende reis, waar dit heen zal zijn zal je binnenkort ook zeker kunnen lezen op onze website!

Terug in de auto naar huis, het zit er weer op!