ArtikelenAziëVietnam

Leer meer over de Vietnamoorlog in Vietnam

Tijdens onze wereldreis van 2023 hebben we maar liefst 51 dagen doorgebracht in het prachtige Vietnam. We hebben hier prachtige steden bezocht zoals Hanoi, Hué en Hoi An. Ook zijn we naar bijzondere plekken gegaan zoals Sapa, Tam Coc en Phong Nha. Wat ons echter heel erg is bijgebleven is dat we enorm veel hebben geleerd over de Vietnamoorlog die van 1955 tot 1975 plaats heeft gevonden in Vietnam. Er zijn dan ook verschillende plaatsen in Vietnam waar je wat kan leren over de Vietnamoorlog. In dit artikel vertellen we je er alles over.

DMZ Tour met VM Travel

De DMZ in Vietnam was de grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam, en een van de zwaarst bewaakte stukken land ter wereld. Toen we in Hué waren wilden we een tour gaan doen naar de gedemilitariseerde zone en na wat zoeken kwamen we op het internet bij het bedrijf VM Travel terecht. De DMZ Tour die we vanuit Hué hebben gedaan start om 7:30 uur vanuit het hotel. Daar werden we opgehaald en naar een klein busje gebracht. Door een aantal afmeldingen was de groep extreem klein, aangezien we maar met 4 personen waren. De tour duurt de hele dag en kost $49 per persoon, ongeveer €46 dus.

De tour bracht ons eerst naar de Quảng Trị Citadel, een 19e -eeuws fort dat gezien wordt als een plek waar een belangrijke strijd heeft plaatsgevonden. Hierna reden we door naar de Khe Sanh Combat Base. Na wat uitleg in het museum gingen we naar buiten. Khe Sanh Combat Base is was een hele tactische plek van het Amerikaanse leger vanwege de gunstige ligging. Er waren buiten verschillende vliegtuigen, helikopters en tanks van het Amerikaanse leger te bewonderen.

Na de lunch reden we door naar de Hiền Lương-bruggen. De twee bruggen liggen over de Bến Hải rivier die de natuurlijke grens vormde tussen Noord- en Zuid Vietnam. Aan het einde van de brug was nog een museum waar we ook een kijkje namen. De tour werd afgesloten met een bezoek aan de Vinh Moc tunnels. Aan de kust was hier tijdens de oorlog in 20 maanden een enorm gangenstelsel gebouwd waar 300 Vietnamezen leefden. Na een kijkje in het museum gingen ook zelf de tunnels in wat een hele belevenis was.

Onze ervaring

De tour was erg goed. De gids gaf ons veel duidelijke informatie en wist hier ook nog wat humor in te gebruiken. De plekken die we bezochten waren zeer interessant en gaven echt een goed beeld hoe het er tijdens de Vietnamoorlog aan toe ging. Daarnaast was de tour ook nog eens inclusief goed vervoer en een heerlijke lunch. De DMZ Tour van VM Travel is dus een uitstekende keuze wat ons betreft.

Het War Remnants Museum in Ho Chi Minh City

Als je op basis van foto’s, videobeelden en relikwieën meer te weten wil komen over de Vietnamoorlog dan moet je zeker naar het indrukwekkende War Remnants Museum in Ho Chi Minh City gaan. Het museum is geopend in 1975, direct na het eindigen van de oorlog. Het museum werd geopend onder de naam “Exhibition House for US and Puppet Crimes” maar heeft de naam later nog meerdere keren veranderd. Zo is de naam in 1990 veranderd in “Exhibition House for Crimes of War and Aggression” en in 1995 kreeg het de uiteindelijke titel “War Remnants Museum”. Het museum is enorm populair en trekt jaarlijks ongeveer 500.000 bezoekers.

Voor ₫ 40.000 kan je al naar binnen, ongeveer €1,50 en het museum is iedere dag geopend van 7:30 uur tot 17:30 uur. Momenteel richt het museum zich voornamelijk op beeldmateriaal en fysieke overblijfselen over de misdaden en de gevolgen van de oorlog in Vietnam. Dit zie je direct bij aankomst, waar je buiten dan al een aantal oude tanks en helikopters van het Amerikaanse leger staan. Vooral binnen wordt het interessant.

In drie verdiepingen zie je alle facetten van de Vietnamoorlog. Zo zijn er zalen met de historische feiten, foto’s van oorlogscorrespondenten, de wereldwijde steun aan Vietnam en de gevolgen van “agent orange”. Dit is de codenaam voor een ontbladeringsmiddel dat in de Vietnamoorlog veelvuldig werd ingezet. De schade die deze stof heeft aangericht komt uitgebreid aan bod in het museum. Het museum geeft dus een mooi compleet beeld van de oorlog, en dan voornamelijk van de vele en verschillende slachtoffers die er waren.

Onze ervaring

We vonden een bezoek aan het War Remnants Museum in Ho Chi Minh City absoluut de moeite waard. Het kost nauwelijks iets om er te gaan kijken en ligt midden in de stad. Daarnaast geeft het een heel goed beeld van de schade die deze oorlog heeft aangericht. Let wel op dat de beelden soms behoorlijk schokkend kunnen zijn en een bezoek aan dit museum dus best heftig kan zijn.

De Cu Chi Tunnels Tour met VM Travels

Een van de bekendste plekken in Vietnam met betrekking tot de Vietnamoorlog zijn de beroemde Cu Chi Tunnels. Dit tunnelcomplex is een enorm groot netwerk van ondergrondse tunnels. Het complex is onderdeel van een nog groter tunnelnetwerk dat bijna door heel Vietnam loopt. De Cu Chi Tunnels zouden in totaal ongeveer 120 kilometer lang moeten zijn. Deze tunnels werden, in tegenstelling tot de Vinh Moc tunnels in de DMZ zone vooral gebruikt als gevechtplaatsen. Binnen de Cu Chi Tunnels kan je twee plekken bezoeken, Ben Dinh en Ben Duoc. Ben Dinh is meer gericht op toeristen. De tunnels zijn er wat breder gemaakt en je zou hier wat minder last moeten hebben van ongedierte. Ben Duoc verkeert echter nog meer in de originele staat.

Wij hebben de Cu Chi Tunnels vanuit Ho Chi Minh City met VM Travel bezocht. Deze tour ging naar Ben Duoc op ongeveer 70 kilometer van Ho Chi Minh City en kostte $25 per persoon, ongeveer €23,50 dus. Om 7:45 uur werden we opgehaald bij het hotel. Vanwege een afmelding bestond onze groep in totaal maar uit 3 personen. Na een tussenstop bij een werkplaats voor gehandicapte “agent orange” slachtoffers kwamen we rond 10:00 uur aan bij Ben Duoc.

Een lokale gids liet zien hoe de Vietnamezen zich in een van de kleine ingangen van de tunnels lieten zakken, wat we ook zelf mochten proberen. Onze goed Engels sprekende gids legde ons alles goed uit. De lokale gids nam ons mee door de verschillende tunnels. Er waren er een aantal bij die maar 120 centimeter hoog waren, en sommige zelfs maar 70 cm hoog. Let wel dat je kleding vies kan worden door de tunnels en dat je regelmatig gebukt moet lopen door nauwe tunnels. De afstanden zijn echter maar kort.

Als afsluiter lieten ze ook nog verschillende boobytraps zien die de Vietnamezen tijdens de oorlog hadden gebruikt. Je brengt dus ongeveer 1 1/2 uur door in het tunnelcomplex. Hierna werden we terug naar het hotel in Ho Chi Minh City gebracht. Daar kwamen we rond 13:15 uur weer aan. De tour had dus de hele ochtend in beslag genomen.

Onze ervaring

Ook deze tour kunnen we zeker aanraden. Het Cu Chi tunnelcomplex is erg verschillende van de tunnels die je tijdens de DMZ Tour krijgt te zien. Je krijgt een goed beeld van hoe de gevechten die plaats hebben gevonden. Zeker als je zelf plaats neemt in een van de tunnels. Het is vanuit Ho Chi Minh City best een eindje rijden en je brengt maar 1 1/2 uur door in het gebied, maar toch wil je dit zeker niet missen.