20162017EuropaNoorderlicht - Oslo & Tromsø (27/12/2016-01/01/2017)NoorwegenReisverslagen

Noorwegen, oud & nieuw in Oslo (Dag 4/5/6)

Hierbij weer de laatste blog van deze reis, vanaf het vliegveld in Oslo. Nadat we ons verblijf in Tromsø hadden afgerond zijn we doorgereisd naar deze hoofdstad van Noorwegen. We hebben een prachtige week in Noorwegen achter de rug, en hebben deze afgesloten met een aantal leuke dagen in Oslo. Zo hebben we hier onder andere oud & nieuw gevierd en nog meer van de stad ontdekt. Je leest daar alles over in onze

Vrijdag 30 december 2016 (Dag 4)

Op vrijdag zijn we weer laat in het Radisson Blu Scandinavia Hotel aangekomen en na een snelle duik in het zwembad zijn we daarna ons bed ingedoken. Op zaterdag hadden we immers een lange dag voor de boeg die we optimaal wilden benutten.

Zaterdag 31 december 2016 (Dag 5)

Zaterdagmorgen zijn we na een stevig ontbijt met de metro op pad gedaan. Dinsdag was ons al verteld dat er maar beperkte mogelijkheden zouden zijn op 31 december en 1 januari in Noorwegen dus hadden we besloten om eerst het sculpturenpark in Oslo te bezoeken.

Sculpturenpark Oslo

Vanaf ons hotel was dit een vrij korte rit hiernaartoe en na een paar minuten wandelen kwamen we bij de ingang aan. In dit park waren honderden beelden te zien van Gustav Vigeland. De beelden toonden menselijke lichamen in bepaalde fases van her leven.

Nadat we hier hadden rondgekeken zijn we de metro weer ingestapt voor een wat langere rit naar Holmenkollen.

Holmenkollen

Op ongeveer 20 minuten met de Metro staat hier hoog boven de stad een enorme skischans, en het Skimuseum. Er was de mogelijk om met een lift naar de top van de skischans te gaan, dus die kans lieten wij niet onbenut. Ook het skimuseum was verrassend leuk opgezet.

We waren op tijd teruggegaan naar het hotel om nog even een frisse duik te nemen. Bij het zwembad aangekomen bleken meer mensen dit idee gehad te hebben en het was dan ook erg druk (met opvallend veel plonzende kinderen!).

Hierna zijn we ons gaan voorbereiden op oudejaarsavond en richting het Hard Rock Café Oslo gegaan. Hier hadden we gereserveerd en konden we mooi aanschuiven voor het eten en het enorme toetje, dat we maar besloten te delen…

Vervolgens zijn we een Schotse pub ingedoken om nog wat te drinken. We hebben in deze pub in Noorwegen de vreemdste en meest dronken personen van Oslo voorbij zien komen, wat zorgde voor een amusant schouwspel. Om 23:40 uur zijn we naar buiten gegaan en de mensen gevolgd naar het plein van het stadhuis waar het voorwerk afgestoken zou worden.

Onderweg bleek het al behoorlijk mistig te zijn, maar bij het plein nam dit alleen maar toe. Toen het eenmaal 00:00 uur was hebben we minuten lang geknal gehoord, maar geen vuurwerk gezien helaas. Het hele plein stroomde daarom al vrij snel volledig leeg, waarna wij weer richting ons hotel gingen. We hebben er flink om kunnen lachen, maar jammer was het wel!

Zondag 1 januari 2017 (Dag 6)

Vanochtend hebben we lekker wat uitgeslapen en wederom genoten van het ontbijt.

Oslofjord

Daarna zijn we nog een wandeling gaan maken langs de Oslofjord, een rivier in Oslo. Dit was de enige optie op deze dag aangezien alles gesloten is, maar het was zeker een ontspannen invulling van de ochtend. De wandeling was lekker rustig langs het water en bracht ons langs prachtige muurschilderingen en een straat met authentieke Noorse huisjes.

Toch wilden we het stadhuis nog eens in volle glorie gezien, dus hebben we daar mee afgesloten alvorens we richting het hotel gingen.

Met de trein zijn we inmiddels weer op het vliegveld aangekomen en zitten we te wachten op onze vlucht naar Amsterdam. We hebben verschrikkelijk genoten van deze schitterende reis die van het begin tot het einde weer vlekkeloos is verlopen.

Een goede voorbereiding heeft hier zeker aan meegeholpen, maar Noorwegen blijkt ook een uitstekend land voor een reis als deze.

Hoogtepunt was uiteraard het noorderlicht, maar ook in Oslo hebben we genoten van Noorwegen dus mocht je er eens over denken…gewoon doen!

0 gedachten over “Noorwegen, oud & nieuw in Oslo (Dag 4/5/6)

• Jan van Turnhout

Het zag er weer prachtig uit en een lekker ijsje gegeten