2023AziëReisverslagenThailandWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Via Hat Yai naar Koh Lipe (Dag 242 t/m 248)

Zoals je in ons laatste reisverslag al hebt kunnen lezen hebben we een geweldige tijd gehad in Pai, in het noorden van Thailand. Vanuit hier zijn we terug gegaan naar de stad Chiangmai. In Chiang Mai hebben we namelijk het vliegtuig genomen naar Hat Yai, de grootste stad in het zuiden van Thailand. Vanuit daar zijn we een paar dagen later doorgereisd naar Koh Lipe, een eiland in het zuidwesten van Thailand. In dit reisverslag lees je precies hoe dit allemaal is gegaan.

Via Chiang Mai naar Hat Yai

Op zaterdag 4 november 2023 zat onze tijd in Pai er echt op. Na het ontbijt op de kamer brachten we onze scooters weer terug en liepen vervolgens door naar het kantoortje van Aya Service in Pai. Nadat de juiste bus gearriveerd was zorgden we ervoor dat we zo snel mogelijk een paar goede plekken hadden. Hierna was het weer tijd om de weg met de 762 bochten af te rijden. De chauffeur reed vrij netjes en inclusief een tussenstop kwamen we rond 13:00 uur in Chiang Mai aan waar we een taxi namen naar het The Opium Chiang Mai. Hier verbleven we 1 nacht. Een ruime maar wat gedateerde kamer. Die avond aten we nog wat lekkers bij The Riverside Bar & Restaurant en keken we nog een serie in ons appartementje. Snel door naar het zuiden van Thailand!

Hat Yai

De volgende dag was het een echte reisdag. Net het ontbijt in het The Opium Chiang Mai hebben we een Grab gepakt naar het vliegveld waar mooi op tijd het vliegtuig naar Hat Yai vertrok. Na een vlucht van ongeveer 2 uur kwamen we er rond 13:30 uur aan. We pakten nog maar eens een tosti bij de 7-Eleven en hierna een Grab die ons naar het Good Dream Premier bracht. Een mooi ruim appartementje.

We hebben deze stad uitgekozen om verder te reizen naar de bekende stranden en eilanden van Thailand. Hat Yai zelf is niet echt zo bijzonder. Het is wel praktisch dat het enorme Central Festival Hatyai winkelcentrum om de hoek zit. We hebben er die middag rondgekeken en Judith haar telefoon nog maar eens laten maken. Nadat we deze in Australië hadden laten maken was de achterkant onlangs wederom kapot gegaan. Na een simpele maaltijd in het winkelcentrum hebben we die avond nog lekker Netflix gekeken in het appartement.

Op maandag 6 november 2023 hadden we de hoop dat we iets zouden gaan ondernemen in Hat Yai. Helaas was de kabelbaan naar het Hatyai City Municipal Park in onderhoud, was er geen voorstelling deze dag bij de Magic Museum HatYai en toen we die avond naar het Asean Night Bazaar Hatyai wilde gaan bleek deze op maandag gesloten. Gelukkig hebben we de dag goed besteed met het verder plannen van onze reis, de was doen en op de bank naar Netflix kijken. Die avond zijn we nog wel teruggegaan naar het Central Festival Hatyai winkelcentrum voor een avondje Koreaans barbecueën. We zijn in ieder geval goed uitgerust voor onze trip naar Koh Lipe!

Met de boot naar Koh Lipe

Na een paar dagen die we waarschijnlijk niet lang zullen onthouden was het tijd om Hat Yai weer te verlaten. We hadden een paar prima nachten achter de rug in het Good Dream Premier en werden om 10:00 uur door Dee Travels opgehaald. Dit bedrijf had voor ons vervoer naar de Pak Bara Pier geregeld vanwaar de Ploysiam Speedboat naar Koh Lipe vertrok. Alles ging volledig volgens plan. Onderweg passeerden we nog een aap op een scooter en voor we het wisten zaten we na een tosti van de 7-Eleven op de speedboot. Deze vertrok mooi om 13:30 uur en voor 15:00 uur kwamen we al aan op het eiland.

Koh Lipe is het meest zuidelijke eiland van Thailand en ligt op 60 kilometer van de kust. Het eilandje is maar ongeveer 9 km2 en heeft ongeveer 1.000 inwoners. We konden dus gewoon naar het Leelawadee Lipe Resort lopen wat aan de drukste straat van het eilandje ligt. Het eilandje is compact maar heeft enkele prachtige stranden. Na het inchecken zijn we daarom al snel naar de oostkust gegaan om een paar cocktails te drinken bij het Salisa Resort. Ook zijn er voldoende restaurantjes en voor we het wisten zaten we een heerlijke maaltijd te eten bij Elephant. Een uitstekend begin van ons verblijf op Koh Lipe!

Een dagje aan het strand

Woensdag 8 november 2023 was een mooie dag voor het strand. De zon scheen fel en omdat het eiland zo klein is heb je ieder strand op loopafstand. Het eiland start heel rustig op dus het was nog niet bepaald druk bij Bloom Cafe & Hostel toen we er gingen ontbijten. Na een paar flinke stapels pannenkoekjes pakten we onze spullen om naar het strand te lopen. Via het schoolplein van de lokale basisschool kwamen we aan op sunrise beach. Een prachtig wit zandstrand met uitzicht over het heldere water.

We liepen door tot het Zodiac See Sun Beach Bar Koh Lipe. Na een drankje pakten we onze snorkels om het water in te gaan. Het was erg helder en we zagen direct al verrassend veel visjes en enkele stukken koraal. We zwommen door tot we bij een grote zandbank aankwamen. Het was heerlijk zwemmen en snorkelen maar we kregen er wel honger van. Na een goede maaltijd bij het naastgelegen Zodiac Sun Resort namen we nog een duik. Toen was het wel genoeg. Het was immers tijd voor een cocktail. Terug naar het hotel kochten we weer een paar ansichtkaarten voor het thuisfront. Die avond stond er weer eens een lekkere Indiase maaltijd op het programma en we sloten de dag af met een drankje aan het strand. Een heerlijk dagje zo!

Een dagje snorkelen rondom Koh Lipe

We hadden een slechte nachtrust achter de rug. Ik (Erik) had iets te veel in de zon gezeten en daarnaast begon het ’s nachts ook nog eens flink te regenen. Toch gingen we gewoon de tour met Blue Whale Lipe On Tour doen die we een dag eerder hadden geboekt. Nadat we wederom een ontbijtje bij Bloom Cafe & Hostel hadden gedaan konden we om 9:30 uur vertrekken. Toen de boot eenmaal aankwam waren we in totaal met 11 personen.

Nadat het die ochtend nog flink had geregend was het gelukkig droog toen we vertrokken. Dat veranderde helaas al snel en bij de eerste stop bij Jabang kwam de regen met bakken uit de hemel. Gelukkig lagen wij in het water. Daar was het goed toeven. Het water was zeker niet koud en het zicht dat we onder water hadden was prachtig. Er was veel kleurrijk koraal en een enorme hoeveelheid prachtige vissen. We waren dan ook zeer aangenaam verrast dat de onderwaterwereld er in dit gebied zo mooi uitziet. Ook bij de volgende stop werd het zelfs alleen maar beter.

Terug naar Koh Lipe

Zo deden we die dag in totaal 6 stops aan. We namen een kijkje op Koh Hing Nam, dat vol met zwarte stenen ligt. Via een snorkelstop bij Koh Yang zijn we doorgegaan naar Koh Rawi. Op dit grotere eiland van het Tarutao National Marine Park kregen we onze lunchpakketjes uitgereikt. Nadat we ons eten op hadden werd het eindelijk echt droog. We konden nog even genieten van het water voordat we doorgingen naar Koh Dang. Hier kregen we de laatste mogelijkheid om te snorkelen. Mede door de zon was het koraal hier nog mooier en de vele vissen kwamen gretig op het overgebleven eten af.

Terug naar Koh Lipe moesten we vlak voor het eiland nog een onverwachte stop maken. Twee vrouwen uit het Oostblok waren op hun kajak te ver afgedreven waarna de kajak ook nog eens gekanteld was. Al zwaaiend riepen ze om hulp en de bestuurder van onze boot wist ze zeer bekwam te benaderen. Rond 16:00 uur kwamen we uiteindelijk op Koh Lipe aan. We hadden een geweldige dag achter de rug, maar waren wel erg vermoeid. We hingen al onze natte spullen op het balkon en gingen voor een lokale maaltijd bij het uitstekende Ton Kow Restaurant. Nog een cocktail, kokosijsje en kokos donut als afsluiter en deze prachtige dag was weer compleet.

Een laatste dag chillen op Koh Lipe

Vrijdag 10 november was alweer onze laatste dag op het prachtige eilandje Koh Lipe. Na de vermoeiende snorkeldag op donderdag was het eerst maar eens tijd om wat uit te slapen. We worden eigenlijk iedere dag standaard (ook ongevraagd) wakker om 7:30 uur. Deze dag zijn we er in ieder geval niet direct uit gegaan. Ditmaal kozen we voor een ontbijt bij het onlangs geopende Come Escape Cafe and Bar. Een goede keuze, want de smoothie bowls smaakten heerlijk.

Hierna gingen we maar eens op zoek naar tickets voor de boot naar Koh Lanta, de volgende bestemming in Thailand. Dit eiland ligt op ongeveer 3 uur varen van Koh Lipe en voor 1650 baht (ongeveer €43) konden we deze prijzige kaartjes te pakken krijgen. Deze prijs betaal je overigens overal op het eiland. Een 6 uur durende combinatie van een boot en een busje had ons een paar euro bespaard, maar daar hebben we niet voor gekozen.

Cast Away Koh Lipe

Hierna was het tijd om richting het strand te gaan. In het hotel bleek al dat mijn (Erik’s) zwembroek enorm stonk. De zwembroek had toch al zijn beste tijd gehad dus kochten we bij de lokale Rip Curl winkel een gloednieuwe zwembroek. Het was de hele ochtend al behoorlijk wisselvallig en toen we een drankje hadden gedaan bij Cast Away Koh Lipe begon het nogmaals te regenen. Een goed moment dus om ook maar gelijk eten te bestellen. Dit restaurant ligt aan het gelijknamige resort aan de oostkust van het eiland. Hier hebben we toen de zon weer scheen onze handdoeken op het zand gelegd om het water in te gaan. Het was duidelijk eb aangezien je kon blijven lopen zonder dat het water zelfs je middel zou bereiken.

Al liggend in het heerlijke heldere water raakten we nog aan de praat met een paar Brabantse vrouwen die samen een paar weken op vakantie waren naar Thailand. Zo in het zonnetje ging de middag heerlijk voorbij. We maakten nog een kleine wandeling en zorgden dat we om 16:00 uur weer bij Cast Away Koh Lipe zaten voor de happy hour. Onze (bijna) dagelijkse cocktail hadden we zo ook weer binnen. Terug in het hotel gaven we onze zwemkleding onder de douche nog een goede wasbeurt om daarna ons verblijf op Koh Lipe af te sluiten met een heerlijke maaltijd bij Elephant. ….en nog een paar heerlijke kokosijsjes.

Op naar de volgende bestemming, op naar Koh Lanta!

2 gedachten over “Via Hat Yai naar Koh Lipe (Dag 242 t/m 248)

• Ha Judith en Erik weer mooie belevenissen meegemaakt zowel boven als onder water.En dan genieten van het heerlijke eten en cocktails het water loopt me in de mond hoor.Veel reis plezier verder groetjes Ada