2023AziëThailandWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Naar Pai in het noorden van Thailand (Dag 238 t/m 241)

Zoals je in het laatste reisverslag al hebt kunnen lezen hebben we een geweldige tijd gehad in Chiang Mai. We hebben er samen met onze vriend Tom veel gezien en daarnaast ook de tijd genomen om eens lekker te ontspannen. Na Chiang Mai zijn we doorgereisd naar Pai. Deze stad ligt in het noorden van Thailand, op ongeveer 150 kilometer afstand van de grens met Myanmar. In dit reisverslag vertellen we je precies wat we hier allemaal hebben gedaan.

Met het busje naar Pai

Dag 238 van onze reis was een echte reisdag. Na het uitchecken bij onze Airbnb zijn we met een Grab naar het kantoortje van Aya Service gereden. Daar hadden we via WhatsApp een paar stoelen gereserveerd voor een busje naar Pai. Na wat communicatie bleek alles in orde te zijn en wat later dan verwacht kwam het busje aanrijden. Er waren nog maar een paar beschikbare plekken dus propten we ons in de nog vrije stoelen. De weg naar Pai is ongeveer 130 kilometer en gaat flink de bergen in. Dit betekende talloze bochten en goed vasthouden in het busje. Na een goede 3 uur rijden kwamen we in Pai aan.

Het PaiApartHotel lag op loopafstand van het centrum dus gepakt en gezakt zijn we op pad gegaan. We werden hartelijk ontvangen en konden direct in onze mooie grote en schone kamer terecht. Omdat we tussen de middag niets hadden gegeten zijn we eerst maar eens naar het naastgelegen Fruit Factory gegaan voor een lekkere smoothie bowl.

Na wat chillen in de kamer zijn we die avond gaan eten bij Charlie&lek en daar ook maar even geschuild voor de regen. Toen het was opgeklaard zijn we een wandeling gaan maken over de Pai Walking Street waar iedere avond de Night Market plaats vindt. Het was die avond natuurlijk Halloween en dus zagen we hier overal verkleedde kinderen rondlopen om snoep te krijgen. Ook de cafés waren zodanig ingericht en er waren verschillende grote Halloween feesten in de omgeving. Wij kozen voor een cocktail bij de Hostel and Music bar BROS PAI. Hier werd het nog verrassend gezellig met de Nederlandse Amber en een Iers/Braziliaans koppel. We gingen later (en met meer drankjes) dan verwacht terug naar onze lekkere bedjes!

Met de scooter naar de Pai Canyon en Mo Pang waterval

Na de lekkere drankjes van de voorgaande avond was het moeilijk wakker worden op 1 november 2023. Dat bleek geen probleem te zijn want het leek wel of heel Pai pas laat wakker werd. Het naastgelegen restaurantje waar we namelijk wilde gaan ontbijten opende pas om 10:00 uur. We vonden dus een andere plek om te ontbijten en gingen daarna op zoek naar een paar scooters. Voor 720 baht (+/- €19) konden we bij Holiday Scooter Pai voor 2 dagen 2 scooters huren. Nadat we nog wat spullen hadden gepakt gingen we dan ook op pad.

We hadden een paar leuke plekken uitgezocht en de Chedi Phra That Mae Yen zou onze eerste stop worden. Deze tempel heeft een mooie grote witte Boeddha die je via een flinke trap kan bereiken. Hij staat tegen een berg aangebouwd en heeft daarom ook nog eens een mooi uitzicht over de stad. Binnen een paar minuten waren we er en het was er heerlijk rustig. De zon begon al aardig door te komen maar gelukkig waren we snel boven. Een mooi beeld en een prachtig uitzicht, een goede eerste stop dus

Tha Pai Memorial Bridge

Daarna reden we via een mooie weg door naar de Tha Pai Memorial Bridge. Deze brug werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebouwd in opdracht van de Japanners. Olifanten werden ingezet om de bomen te verplaatsen en de lokale bevolking werd gedwongen om de brug te bouwen. Na de oorlog staken de Japanners de brug in brand maar vanwege het belang van deze brug over de Pai-rivier bouwde de lokale bevolking de brug weer op. Een mooie brug met een rijke historie dus. Een goede plek om even te stoppen.

We hadden inmiddels honger gekregen en bij het nabijgelegen restaurantje met de naam Krazy Kitchen was er een oud vrouwtje die voor ons een lekkere maaltijd klaar kon maken. Goed gevuld van de pittige maaltijd namen we de scooter naar de Pai Canyon. Kong Lan, zoals het lokaal bekend staat, is een plek met een prachtig uitzicht over het landschap van Pai. Het was makkelijk te vinden en na het oplopen van een trap kwamen we gratis bij de canyon aan. Er zijn verschillende wandelpaden die uitkijken of de kliffen. Je kan zelfs een hele ronde lopen. Vanwege de warmte en gladde ondergrond leek ons dat geen goed idee. We lieten het dus bij een paar mooie uitzichtpunten. We vonden het zeker wel de moeite waard om hier even te stoppen. Een mooie plek die weer goed was voor een aantal prachtige foto’s.

Mo Pang waterval

Hierna stapten we de scooter weer op voor een langere rit. Ongeveer 17 kilometer verder lag namelijk de Mo Pang waterval. We vinden het erg prettig om hier rondom Pai met de scooter te rijden. De wegen zijn erg goed en het is lekker rustig op de weg. Daarnaast zijn de uitzichten geweldig. Na wederom een mooi stukje rijden kwamen we daarom bij de Mo Pang waterval aan. Deze waterval bestaat uit 3 lagen en is in totaal 15 meter hoog. Nadat we 100 baht (+/- €2,60) per persoon hadden betaald konden we door een soort tunnel naar de waterval.

Het was er redelijk druk, maar met onze aankomst rond 15:30 waren we al redelijk aan de late kant. De waterval is vooral bekend vanwege de natuurlijke glijbaan die er is. We hebben het even aangekeken en uiteindelijk besloot ik (Erik) om toch een poging te wagen. Het was zelfs zo leuk dat ik nog een keer naar beneneden ben gegaan. Aangezien dit eigenlijk zo’n beetje de enige optie is om echt goed nat te worden had Judith voor niets haar bikini aangedaan. Het was een mooie waterval waarbij het erg leuk was om te zien dat de lokale kinderen na schooltijd hier ook lekker kwamen zwemmen. Sommige zelfs nog met hun schoolkleding aan.

Na de trage opstart hebben we een verrassend leuke dag achter de rug. De omgeving van Pai is echt schitterend en het is er heerlijk om met de scooter doorheen te rijden. Op de terugweg merkten we al dat de lucht wat donkerder was en zodra we in de kamer waren begon het flink te regenen. Goede timing dus. Vanwege de regen, en wat vermoeidheid zijn we die avond om de hoek een pizza gaan eten. Een dag later gingen we immers weer met de scooter op pad!

Op de scooter naar de Pai Bamboo Bridge en chillen bij Mueng Paeng Hot Spring

Ook donderdag 2 november 2023 was weer een heerlijk dagje op de scooter. Ditmaal zijn we wel voor de smoothie bowls gegaan bij het naastgelegen Fruit Factory, wat betekende dat we pas om 10:00 uur aan het ontbijt zaten. Lekker rustig aan dus in Pai. Hierna pakten we de scooters en konden we direct op pad. We kochten nog even buskaartjes voor een paar dagen later en reden daarna door. De rit was 10 kilometer lang waarvan de helft behoorlijk uitdagend was. Veel bochten die steil omhoog gingen veranderden langzaam in onverharde weggetjes vol met modderplassen.

Gelukkig kwamen we rond 11:30 uur veilig aan bij de Bamboo Bridge Pai. Eigenlijk is het niet meer dan een loopbrug door de rijstvelden aangevuld met verschillende fotoplekken. De zon straalde en de rijstvelden stonden nog mooi hoog dus was het een erg mooi zicht. Daarnaast was de toegang gratis, dus gingen we op pad. We maakten een paar foto’s en wandelden over de loopbruggen. Al snel raakte we aan de praat met een paar Nederlandse meiden die ook door Thailand aan het reizen waren.

Daarna werd duidelijk waarom er geen entree werd gevraagd. Een gedeelte van de wandeling was afgebroken en we konden niet meer verder lopen. We moesten daarom al snel omdraaien. Op zich geen probleem. Het uitzicht was mooi en we hadden ook wel een beetje genoeg gezien. We maakten nog een paar foto’s en reden daarna terug om te stoppen bij Pambok Coffee. Hier namen we een lekkere lunch voordat we de lange tocht naar de Muang Paeng Hot Spring zouden gaan maken.

Muang Paeng Hot Spring

Nadat we de eerste slechte 6 kilometer hadden gehad was de rit naar de Muang Paeng Hot Spring 28 kilometer lang genieten. Goede wegen, een lekker zonnetje en prachtige uitzichten. Het was heerlijk rijden op de scooter door het heuvelachtige landschap. Onderweg kwamen we nauwelijks verkeer tegen, maar eenmaal aangekomen bij de Hot Spring bleken we toch niet de enige te zijn. Druk was het niet, maar er zaten wat groepjes mensen te chillen in het warme water.

De Muang Paeng Hot Spring was gratis toegankelijk en is grotendeels natuurlijk. Het water is er 95 graden en heeft een aantal baden waar je je onder kan laten dompelen. Hier is het water natuurlijk geen 95 graden, maar het was wel erg warm. We hebben dan ook een aantal keer gewisseld tussen de verschillende temperaturen, maar het was heerlijk. Na een tijdje begon het wat te regenen, maar daar merkten we weinig van in het warme bad. Je kon er trouwens ook nog eieren kopen om in het water te koken, maar dat hebben we overgeslagen.

We genieten enorm van het rondrijden op de scooters dus zijn we eerst naar Holiday Scooter Pai gereden om de scooters met een dag te verlengen. Hierna reden we weer terug naar het PaiApartHotel. Die avond zijn we een lekkere burger gaan eten bij Maya Burger Queen om de avond af te sluiten met een paar lekkere cocktails.

Een rustig laatste dagje in Pai

Op vrijdag 3 november 2023 was het onze laatste dag in Pai. We hadden de scooterhuur een dag eerder verlengd dus konden nog op pad. Helaas konden we deze keer niet bij de buren terecht voor ons ontbijt. Toen we voor een gesloten deur stonden hebben we maar direct onze scooters gepakt en naar Bom Bowls gereden. We bleken niet de enige te zijn want het was hier behoorlijk druk. De smoothie bowl was dan ook heerlijk. Vanaf was het maar een klein stukje rijden naar de tempel Wat Si Don Chai. Niet heel bijzonder, maar het was er heerlijk rustig en vooral de tekeningen aan de binnen- en buitenkant vonden we erg mooi.

Hierna reden we naar Santichon Village. Dit is een klein dorpje opgericht door Chinezen die ooit gevlucht zijn uit China. De afstammelingen van deze vluchtelingen houden dit dorpje nog altijd in stand volgens hun lokale gebruiken. Het was er zeer rustig, bijna doodstil eigenlijk. Er was dan ook niet bijzonder veel te zien. We liepen een klein rondje en beklommen nog een replica van de Chinese muur en hielden het toen al voor gezien. Deze plek staat wat ons betreft dan ook niet hoog op de lijst van Pai.

Yun Lai Viewpoint

Hier dichtbij ligt echter Yun Lai Viewpoint, en dat vonden we wel de moeite waard. Boven op de heuvel zit dit enorm indrukwekkende uitzichtpunt over de vallei waarin het stadje Pai ligt. Voor maar 20 baht per persoon (+/- €0,50) konden we het terrein op en we vonden het zeker de moeite waard. We namen nog een drankje en genoten van het uitzicht. Daarna was de koek wel een beetje op. Misschien hebben we de afgelopen dagen wat veel gedaan, of misschien hadden we de avond ervoor wat veel cocktails op.

We namen de scooter terug naar het PaiApartHotel en zagen onze kans schoon om eens wat lekkers te eten bij het Mexicaanse restaurant Cafecito aan de overkant. Het sluit iedere avond om 17:00 uur dus voor de lunch was dit een goede keuze. Daarna hebben we nog even lekker ontspannen in het hotel voordat we op advies van de medewerkster van het hotel van de zonsondergang gingen genieten bij Two Huts.

Dat was een goede tip, maar schijnbaar waren wij niet de enige die deze tip hadden gekregen. Het was er werkelijk enorm druk. Gelukkig was er nog een plekje vrij en bestelden we een paar lekkere drankjes. Het uitzicht was inderdaad prachtig en ondertussen werd er ook nog eens livemuziek gespeeld. Hierna brachten we onze scooters terug naar het hotel om daarna het centrum van Pai in te gaan. Op de night market kochten we allebei wat lekkers te eten en we sloten de dag af met een paar lekkere drankjes in een barretje.

Pai is ons erg goed bevallen. Er is veel te beleven en de sfeer is enorm ontspannen. Het was heerlijk rijden met de scooter en ook het PaiApartHotel was een goede keuze. Op naar het zuiden van Thailand!