2024AziëReisverslagenSri LankaWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Een aantal dagen in Bentota en weer terug naar Negombo (344 t/m 349)

In het vorige reisverslag heb je uitgebreid kunnen lezen hoe onze eerste dagen aan de zuidkust van Sri Lanka waren, waar we verbleven in Tangalle en Weligama. Vanuit hier hebben we onze laatste dagen in Sri Lanka besteed in Bentota om daarna met een nachtje in Negombo door te vliegen naar Dubai. In Bentota hebben we heerlijk ontspannen en een dagje naar het strand geweest. Daarnaast hebben we een lange rit met de tuktuk moeten maken naar Negombo. In dit reisverslag vertellen we je precies hoe deze laatste dagen in Sri Lanka zijn verlopen.

Met de tuktuk naar Bentota

We hadden weer eens een slechte nacht achter de rug. Het 360 Surf Weligama Bay was niet bepaald het beste hotel waar we hebben verbleven. Een erg zacht bed , een kletsnatte badkamer en veel geluid in het donker viel de nachtrust ons wat tegen. We pakten die ochtend dan ook maar snel onze spullen en gingen wat eten bij Moochie’s. De smoothie bowls smaakten hier ook weer uitstekend dus konden we toch nog goed op pad.

De tsunami van 2004 in Peraliya

Er stond ons een rit van ongeveer 85 kilometer te wachten naar Bentota. Judith nam deze keer plaats achter het stuur en de rit werd ingezet. We reden door enkele drukke plaatsen vol met het typische Sri Lankaanse chaotische verkeer tot we na ongeveer 60 kilometer in Peraliya aankwamen. Deze plaats is op 26 december 2004 volledig weggevaagd door de tsunami. In Nederland hebben we vooral heel veel meegekregen van de slachtoffers in Indonesië en Thailand, maar Sri Lanka was destijds ook enorm getroffen door dit natuurgeweld. In totaal zijn er meer dan 40.000 doden gevallen in Sri Lanka. Een groot gedeelte hiervan was afkomstig van Peraliya waar op die bewuste dag een volledige trein met 1.700 inzittenden werd weggevaagd.

Op die bewuste plaats staat er nu een enorm boeddha beeld dat geschonken is door Japan. De schouders van het beeld geven aan hoe hoog het water is gekomen. Daarnaast zijn er verschillende foto tentoonstellingen te zien en een aantal gedenkplaatsen. Bij de tentoonstellingen waren er ook mensen aanwezig die extra uitleg gaven over de tragische gebeurtenis. We vonden het allemaal erg aangrijpend en enorm interessant om deze kant van een van de bekendste natuurrampen ter wereld te zien. Het blijft iets wat nauwelijks is voor te stellen.

Even lunchen en door naar Bentota

Hierna maakten we even nog een stop bij een van de Keells supermarkten. Deze grote supermarktketen heeft een erg goede bakkerij afdeling waar we een paar broodjes kochten en wat te drinken. Na een eindje rijden vonden we een mooi plekje aan de zee waar we dit hebben opgegeten. Ook maakten we nog een paar mooie foto’s met onze tuktuk van Tuktukrental.com. Daarna reden we door naar Bentota en kwamen we na eventjes zoeken aan bij het Eldezo Relax Paradise (Pvt) Ltd. Dit nieuwe hotel lag een beetje verstopt maar alles zag er zeer veelbelovend uit. Na een lekkere duik in het ruime schone zwembad zijn met die avond met de tuktuk naar een Indiaas restaurant gereden.

Een paar rustige dagen in Bentota

Op zaterdag 17 februari 2024 kozen we voor een rustig dagje in Bentota. We kregen die ochtend een enorm uitgebreid ontbijt aangeboden bij Eldezo Relax Paradise (Pvt) Ltd. Zo een uitgebreid ontbijt hebben we heel de reis nog niet gehad. We zaten dan ook helemaal vol. Op zich kwam dat goed uit, want we hadden niet zo veel plannen voor die dag. We konden dus nog even lekker uitbuiken.

Ik (Erik) ging daarna naar de barbershop die we hadden gezien. De beste jongeman leek niet helemaal te weten waar hij mee bezig was, maar het is in ieder geval weer een stuk korter. Ondertussen was Judith al lekker het zwembad in gegaan en zo vulden we een beetje onze dag. Judith pakte haar e-reader, en ik mijn laptop. Samen plonsden we af en toe in het zwembad. Ook speelden we carrom, dat ook wel bekend staat als vingerbiljart. De lunch sloegen we zelfs over en die avond gingen we lekker eten bij Pier88. Een heerlijk dagje dus.

Heb je na het lezen van dit reisverslag ook zin om met een tuktuk van Tuktuk Rental door Sir Lanka te gaan reizen?

Gebruik dan de unieke kortingscode TUKTUKREISPRINS en krijg 5% korting op je boeking!

Naar Bentota Beach

Ook op zondag 18 februari 2024 stond er tijdens onze 348e dag van deze wereldreis weer een zeer uitgebreid ontbijt voor ons klaar. Na deze uitgebreide maaltijd pakten we onze spullen en gingen we in de tuktuk naar het strand van Bentota. Het was maar een paar minuutjes rijden tot we bij Bentota Beach waren, al zou het ook Ventura Beach kunnen zijn volgens Google Maps. Het strand was werkelijk enorm met een heel breed licht zandstrand. Er was geen schaduw te bekennen op deze zonnige en bloedhete dag dus namen we snel een bedje met een parasol.

Het was vrij druk op het strand, maar in tegenstelling tot de voorgaande plaatsen waren het hier vooral Sri Lankanen. Zoals we het overal zien gaan ze volledig gekleed de zee in. Soms badkleding met een t-shirt, maar ook regelmatig mannen met een blouse of spijkerbroek. Zo gaat dat nou eenmaal in Sri Lanka. We namen wat te drinken en aten onze roti op die we mee hadden genomen van het ontbijt bij het hotel. Ook kwamen we voor de 3e keer Sara en Tony tegen, een wat ouder Engels koppel. We hadden ze tijdens onze reis door Sri Lanka al meerdere malen gesproken en nu kwamen we ze op dit strand opeens weer tegen.

In de loop van de middag gingen we terug naar het hotel. Onderweg kochten we nog een ijsje en eenmaal aangekomen namen we nog een lekkere frisse duik in het zwembad. Die avond namen we nog een heerlijke Sri Lankaanse maaltijd bij Happy Garden Restaurant. Dit restaurant was direct aan het spoor gelegen. Op het moment dat er een trein voorbij kwam leek deze dan ook wel dwars door het restaurant te gaan. Het eten smaakte heerlijk en die avond dronken we nog wat lekkers op ons balkon. De volgende dag stond er een lange rit op het programma.

Een laatste nachtje in Negombo

Op maandag 19 februari 2024 maakten we de laatste lange rit met onze tuktuk. Er stond een lange rit op de planning van ongeveer 100 kilometer. We hadden besloten om Judith te laten starten en na het uitgebreide ontbijt konden we weer op pad. De tuktuk was goed volgeladen en het was behoorlijk warm. Sterker nog, het was heel erg warm. Het was dus weer behoorlijk zweten in de tuktuk, vooral voor de persoon die achter het stuur zat. De route bracht ons niet bepaald over de mooiste wegen vandaag, maar voornamelijk door hele drukke stedelijke gebieden.

Na ongeveer 2 uur rijden nam ik (Erik) het stuur over voor het laatste gedeelte van de rit. Dit gedeelte bracht ons onder andere door de hoofdstad Colombo waar het verkeer nog een beetje toenam. We hebben verder geen tijd doorgebracht in Colombo, al kregen we wel de indruk dat er nog wat interessante bezienswaardigheden zijn. Onderweg kochten we nog wat broodjes waarna we rond 13:30 aankwamen bij het Swanee Grand.

Een mooi hotel met een heerlijk zwembad waar we nog lekker een middagje door konden brengen. Die avond zijn we nog lekker gaan eten bij The Grand Gastrobar en zijn we op tijd terug naar de kamer gegaan. Daar moesten we namelijk onze bamboe lampenkappen nog in de tas zien te krijgen. Het is ons gelukt, nu maar hopen dat ze heel in Dubai aankomen. We hebben in ieder geval ons best gedaan!

Een gedachte over “Een aantal dagen in Bentota en weer terug naar Negombo (344 t/m 349)

• Ha Judith en Erik wat een mooi land was Sri Lanka nu volop genieten in Dubai !