2023ArtikelenAziëReisverslagenThailandWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Bangkok, onze eerste dagen in Thailand (Dag 220 t/m 225)

In het vorige reisverslag heb je uitgebreid kunnen lezen over onze laatste dagen in Vietnam op het prachtige tropische eiland Phú Quốc. Met een tussenstop in Ho Chi Minh City zijn we vanuit Vietnam naar Thailand gereisd. Onze reis door Thailand zijn we uiteraard begonnen in de hoofdstad Bangkok. Hier waren we overigens niet alleen, want voor het eerst deze reis kregen we bezoek vanuit Nederland. In dit reisverslag lees je er in ieder geval alles over.

Vanuit Ho Chi Minh City naar Bangkok

Op vrijdag 13 oktober 2023 hadden we de 220e dag van onze reis bereikt. Ook was het tijd om na 52 dagen in Vietnam afscheid te nemen van dit prachtige land. De wekker ging om 6:00 uur en na het ontbijt op onze kamer zaten we om 7:30 uur in het busje naar de luchthaven van Ho Chi Minh City. Daar ging alles lekker vlot. We konden overal goed doorlopen en zaten ruim om tijd klaar voor onze vlucht met Air Asia naar Internationale Luchthaven Don Mueang, een van de twee grote luchthavens in Bangkok. De vlucht vertrok om 9:45 uur en voor 11:30 uur waren we al weer in Thailand. Ook hier ging alles weer erg vlot en konden we zo door de paspoortcontrole.

Na onze eerste tosti bij de 7-Eleven konden we de de A4 bus nemen naar het centrum van Bangkok. Na een korte wandeling kwamen we daarna rond 13:30 uur aan bij het Samsen Street Hotel waar we 6 nachten zouden verblijven. Het hotel is vrij nieuw en oogt erg hip, met mooi ingerichte kamer en een openlucht bioscoop boven het zwembad. Die middag gingen we nog op pad voor wat boodschappen en probeerden we tevergeefs voor een goede prijs een paar simkaarten te kopen. Al snel viel ons op dat het helemaal niet zo druk was in Bangkok. We kwamen er dan ook achter dat het op 13 oktober 2016 de sterfdag is van de voormalige koning Bhumibol. Deze dag is tegenwoordig dan ook een nationale feestdag.

We maakten een wandeling door de directe omgeving en konden gelukkig wel ergens lekker iets gaan drinken. Judith had een uitstekend Israëlisch restaurant Shoshana gevonden voor in de avond waar we genoten van een paar heerlijke broodjes falafel. Terug in het hotel namen we nog een frisse plons in het zwembad en ploften we vermoeid op ons harde bed. De eerste dag in Bangkok zat er op, al hadden we nog niet veel van de stad meegekregen. Dat zou nog wel komen.

Shoppen in Bangkok

Zaterdag 14 oktober 2023 begon rustig met een lekker ontbijt bij het Samsen Street Hotel dat door een gesprek met een Amerikaans koppel langer duurde dan gepland. We hadden geen grote plannen voor deze dag, maar wilden graag wat gaan shoppen. Bangkok heeft talloze markten en winkelcentra waar we best wel eens een kijkje wilden gaan nemen. Voor deze dag begonnen we met de Chatuchak Weekend Market. De term weekend market komt vooral omdat de markt alleen op zaterdag en zondag volledig geopend is, in tegenstelling tot de andere dagen.

Met een Grab zijn we er heengegaan en we waren aangenaam verrast. We hebben inmiddels veel markten gezien deze reis, maar deze markt was verrassend leuk. Groot opgezet en talloze paden die je langs allerlei kraampjes bracht. Daar werd van alles verkocht. Van souvenirs en kleding tot bruisballen en sieraden. In het nabijgelegen winkelcentrum konden we in de 7-Eleven ook eindelijk tegen een normale prijs een simkaart kopen. We besloten ook om hier maar direct te lunchen.

MBK Center

Nadat we nog wat leuke kleine souvenirs hadden gekocht was het tijd om verder te gaan. Het was inmiddels 14:00 uur en we wilden graag nog bij het MBK Center gaan kijken. Dit enorme winkelcentrum heeft 7 verdiepingen met ruim 2500 winkeltjes. De vierde verdieping van dit winkelcentrum is erg populair omdat je hier bij talloze winkeltjes voor goede prijzen elektronica kan kopen. Dit zijn veelal namaakproducten, dus is er de mogelijkheid om te onderhandelen. Dat hebben we (lees: Erik) dan ook met veel plezier gedaan. Voor we het wisten hadden we een paar mooie Apple Airpods Pro 2 gescoord voor een uitstekende prijs.

Ook wilden we nog voor een voetbalshirt kijken. Na wat informatie bleek dat we hier het beste voor naar een blok konden gaan nabij het Suphachalasaistadion. Dat bleek inderdaad te kloppen want hier wemelde het van de winkeltjes vol met uitstekende namaak voetbalshirts. We wisten uiteindelijk te slagen bij O-M Sport. Terug in het hotel nam ik (Erik) nog een frisse duik in het zwembad terwijl er weer een film aan het afspelen was.

Die avond aten we onze eerste bordjes Pad Thai in Thailand bij Try Me Thai Restaurant & Bar om daarna een kijkje te gaan nemen bij Khaosan Road. Deze straat is vooral bekend als de uitgaansplek voor backpackers. Er zijn veel goedkope verblijven te vinden, net als reisbureaus en winkels. De horeca heeft hier echter sterk op ingespeeld en tegenwoordig is het een straatje vol met bars die allemaal de aandacht proberen te trekken met aanbiedingen voor drank, ballonnen gevuld met lachgas en erg luide muziek. Vermakelijk om eens te zien, maar niet de beste plek voor een gezellig drankje. We hadden het er dan ook snel gezien.

Een dagje sightseeing en een bezoek aan de rooftop bar

Ook op de 222e dag van onze reis schoven we weer aan voor het ontbijt om de ochtendmaaltijd wederom af te sluiten met het Amerikaanse koppel van de voorgaande dag. Daarna zijn we naar de Phra Arthit halte gegaan voor een vaart met de Chao Phraya Express Boat. Voor maar 30 baht konden we op deze manier op een leuke manier naar de Wat Arun gegaan. Dit is een boeddhistisch tempelcomplex in Bangkok in Thailand, vernoemd naar de god Aruna. Het complex ligt direct aan het water en de centrale prang (de grote pagoda) is maar liefst 78 meter hoog. Deze is dan ook al van verre te zien.

Entree hiervoor was 100 baht (+/- €2,60). We vonden het erg mooi, ondanks dat het er enorm druk was. Een indrukwekkende toren vol mooie versieringen. We liepen een rondje rondom de centrale prang al viel dit nog niet mee. Het wemelde van de dames en heren die verkleed waren in lokale kleding. Dit deden ze om vervolgens uitgebreide fotosessies te ondergaan op deze mooie plek. Op iedere hoek stonden er dan ook mensen te poseren. Na ongeveer een uurtje hadden we het er wel gezien. We liepen de straat uit en bij een klein eettentje namen we een simpele lunch met een lekker glas koude cola.

Een wandeling naar de Pak Khlong Talat bloemenmarkt

Hierna was het wandelen geblazen. Ondanks de enorme hitte hadden we besloten om naar de Pak Khlong Talat bloemenmarkt te gaan wandelen vanaf de Wat Arun. We hadden een mooie route gevonden die ons via een wandelpad langs de rivier naar het Chao Phraya Sky Park bracht. Een oude brug is hier enkele jaren terug omgebouwd tot een park die boven de rivier loopt. Het was goed onderhouden, prachtig groen en erg rustig. Er was niemand te zien, maar wij vonden het een erg toffe plek om op de skyline van Bangkok uit te kijken.

Via deze groene brug kwamen we via het King Rama I Monument aan bij de Pak Khlong Talat bloemenmarkt. In de omringende straten wemelde het al van de bloemenwinkels. Via een zijstraat konden we ook de markt inlopen. Het was er vrij rustig, waarschijnlijk omdat het al wat later op de dag was. Toch vonden we het mooi om te zien hoe de verschillende kraampjes hun bloemen verkochten. Er was ook vrij veel fruit te koop, en we troffen een dame aan die heerlijke bananencakejes verkocht. Dat konden we natuurlijk niet overslaan. We kochten bij de 7-Eleven nog een drankje en na een tijdje wachten konden we de bus nemen naar het Samsen Street Hotel.

Het uitzicht vanaf de rooftop bar Bar.Yard

Na een lekkere plons in het zwembad en wat afkoeling in de kamer waren we weer helemaal bijgekomen. De schone was werd weer opgehaald en na een flinke regenbui konden konden we op pad. We hadden die middag op internet namelijk een mooie rooftop bar gevonden. Er zitten er talloze in Bangkok, maar het grootste gedeelte hiervan is bijna onbetaalbaar. Zo is de zogenaamde Sky Bar van de Lebua State Tower wereldberoemd geworden door The Hangover II. Wij zagen het alleen niet zitten om hier €35 te gaan betalen voor 1 drankje.

Daarom kwamen we uit bij Bar.Yard, de rooftopbar van het Kimpton Maa-Lai Bangkok Hotel. We namen een Grab die even moest zoeken naar de oprijlaan van het hotel. Het hotel was al prachtig en zeer indrukwekkend om te zien, en dat werd nog beter toen we op de rooftop bar waren. We hadden een geweldig uitzicht over de stad en konden de lichtjes van de indrukwekkende skyline van Bangkok uitstekend zien vanaf hier. Het eten en drinken was hier ook niet bepaald goedkoop, maar voor iets meer dan de eerder genoemde prijs hadden we nu in ieder geval eten voor ons allebei en een paar cocktails. Voor het toetje gingen we toch nog maar even langs de 7-Eleven om deze mooie dag af te sluiten. Voorlopig zou dit ook de laatste dag met z’n tweeën zijn. De volgende ochtend gingen we namelijk onze vriend Tom ophalen van het vliegveld!

Op het vliegveld voor Mr. Tom Houtepen

Op maandag 16 oktober 2023 was het eindelijk zover. We hadden extra vroeg de wekker gezet, want we zouden bezoek gaan krijgen. Na 223 dagen samen op reis worden we namelijk vergezeld door onze vriend Tom Houtepen. Na het ontbijt zijn we direct op pad gegaan om met de bus naar het Suvarnabhumi Airport te gaan. Helaas liet de bus nogal lang op zich wachten waardoor Tom al geland was voordat we op het vliegveld waren. Om eenmaal bij de ontvangsthal aan te komen duurde het gelukkig lang genoeg om hem toch nog op te wachten met ons zelfgemaakte bordje.

Daarna was het tijd om weer terug naar de stad te gaan. Helaas kon Tom nog niet direct terecht in zijn kamer van het Samsen Street Hotel. Zijn spullen kon hij bij ons op de kamer kwijt en nadat we allemaal wat waren opgefrist zijn we eerst ergens gaan eten. Het was immers al 12:00 uur geweest. We besloten om na de lunch te voet Bangkok te gaan verkennen. Door de jetlag van Tom leek het ons allemaal goed om de middag goed te vullen.

Wat Ratchanatdaram Worawihan

Na kort overleg gingen we richting de Wat Ratchanatdaram Worawihan wandelen. Deze boeddhistische tempel lig in het centrum van de stad en was goed te belopen vanuit het restaurant waar we hadden geluncht. Een mooie tempel, waar het erg rustig was. We namen dan ook ruim de tijd om hier eens rustig rond te kijken. Vele gangen en trappen brachten ons op fijne plekjes, zelfs nog met mooie uitzichten over de stad. We hadden de smaak inmiddels te pakken gekregen en al zwetend liepen we daarom door naar de Wat Saket. Deze ligt bijna naast de Wat Ratchanatdaram Worawihan dus we waren er snel.

De Wat Saket

De Wat Saket staat ook wel bekend als de The Golden Mount. Deze tempel ligt op de zogenaamde gouden berg. De berg is ontstaan nadat hier eerder een tempel was gebouwd maar deze stortte in door de zachte ondergrond. Nadat er jarenlang niets aan was gedaan ontstond er door modder en onkruid een kunstmatige heuvel. Het was dus even een flinke beklimming om naar boven te gaan, maar hoe hoger we kwamen des te mooier het uitzicht werd. Gelukkig konden we bovenaan iets te drinken kopen, want daar waren we wel aan toe. We keken nog rustig wat rond, schoten wat foto’s van de grote gouden stoepa en genoten van het mooie uitzicht.

Toen was het wel mooi geweest. We gingen nog even langs de 7-Eleven en namen een Grab terug naar het hotel. Daar hebben we nog even ontspannen in het zwembad en een gedeelte van de film gekeken. Na een opfrisbeurt zijn we gaan eten bij Laun, een restaurantje in de leuke wijk waar ons hotel ligt. Er zijn veel leuke plekken om te eten en drinken, maar het is er wel heerlijk rustig. Toch zitten we op loopafstand van de drukke populaire straten van Bangkok. Na het eten gingen er nog een paar cocktails in maar toen was het toch echt tijd om terug naar het hotel te gaan. Tom was wel toe aan een goede nachtrust na deze lange dag.

Met de boot naar China Town

Voor dinsdag 17 oktober 2023 hadden we een tijd geleden al de fietstour van Co van Kessel vastgelegd. We hadden gekozen om deze tour pas in de middag te doen. Zodoende hadden we de mogelijkheid om voor die tijd eerst nog wat meer van de stad te zien. Aangezien het startpunt van de tour in China Town zou zijn leek het ons een goed idee om die kant op te gaan. Na het ontbijt hebben we daarom eerst wat plannen gemaakt voor de komende 12 dagen samen met Tom daarna weer de boot te pakken.

Eenmaal aangekomen in China Town was het een drukte van jewelste. Dit was wel een beetje het beeld wat we voor ogen hadden van deze stad. Veel drukte, overal kraampjes met spullen, eten en drinken en overal onbekende sterke geuren om ons heen. We keken dan ook alle drie onze ogen uit. Na een tijdje wandelen liepen we langs Nai Ek Roll Noodles. Judith had erover gelezen en voor we het wisten zaten we tussen alle locals aan een flinke kom met gerolde noedelsoep.

Goed gevuld liepen we verder richting het hoofdkantoor van Co van Kessel. We passeerden nog het Tesagan Gin Je, het Bangkok Vegetarian Festival dat in China Town plaats vond en mooi op tijd kwamen we aan.

Op de fiets met de fietstour van Co van Kessel

Om 14:00 uur zouden we namelijk vertrekken met de fietstour van Co van Kessel. Al jarenlang organiseert dit bedrijf fietstours door Bangkok en het is reuze populair onder Nederlandse toeristen. Binnenkort lees je daarom een uitgebreid verslag over dit bedrijf en onze ervaringen ermee op onze website. De fietstour was wel precies wat we er van hadden verwacht. De fietsen waren van uitstekende kwaliteit en onze gids was uitstekend. Hij sprak goed Engels en ook de bijrijder hielp onze groep goed. De stops waren erg leuk en we kregen voldoende tijd en ruimte om foto’s te maken. Onze groep bestond overigens enkel uit Nederlanders, waaronder voormalig Nederlands kampioen wielrennen Ramon Sinkeldam en zijn familie. Gelukkig reed hij niet voorop.

De Co Classical tour bracht ons naar de hoofdstraat van Chinatown, Yaowarat Rd, en even later keken we voor de The First Post Office Monument uit op de skyline van Bangkok. Ook bezochten we de Pak Khlong Talat bloemenmarkt die we een paar dagen eerder al hadden bezocht. Net als de Wat Kalayanamit Woramahawihan die we bezochten. Deze keer kregen we er echter uitleg over de boeddhistische gebruiken en hoe we een offer moesten geven. We eindigden de tour bij een lokale verkoopster waar we met de hele groep wat aten en dronken terwijl de gids uitgebreid over het leven in Thailand vertelde.

We hebben ons geweldig vermaakt en genoten van alle leuke stops en interessante uitleg. Zoals verwacht is deze tour dus zeker een aanrader. Online hadden we al regelmatig de tip gekregen om deze tour te gaan doen en dat bleek volledig terecht!

Naar Khaosan Road

Na een opfrisbeurt in het hotel zijn we die avond nog even goed op stap geweest. Na een avondmaaltijd in de Thanon Ram Buttri straat zijn we ditmaal samen met Tom naar Khaosan Road gegaan. Het geluid was nog even oorverdovend en ditmaal was het Tom die constant werd aangesproken om een drankje te nemen. Ditmaal besloten we het te doen en voor we het wisten zaten we tussen de herrie was flesjes drank weg te tikken.

Dat was nog niet alles, want het grote plan voor deze avond was de befaamde “Ping Pong Show”. Een paar dagen eerder werden we al aangesproken door tuktuk chauffeurs op Khaosan Road die ons wel naar een van deze shows wilden brengen. Ditmaal gingen we er echt voor. Via verschillende vrienden en kennissen hadden we al veel sterke verhalen gehoord en ditmaal wilden we het wel eens met eigen ogen zien.

Ping Pong Show

Voor we het wisten zaten we met z’n drieën in een tuktuk die ons met enorme snelheid door de straten van Bangkok naar een afgelegen club bracht. Hier stopten gelukkig meerdere tuktuks vol met mensen die hier ook heen gelokt waren. Daar waren we wel blij mee want we hadden ook al wat slechte ervaringen gehoord. De man bij de ingang vertelde ons duidelijk wat het ging kosten en daar zaten we dan. In een foute stripclub samen met Judith en Tom zaten we op onze stoeltjes te kijken naar een vrij bizarre show.

Schaars geklede Vietnamese dames deden verschillende shows waarbij ze voorwerpen uit hun vagina lieten komen. Tussendoor kwamen er dames op het podium dansen. De meest bekende truc was het schieten van pingpongballetjes vanuit hun poes, die Judith en Tom vakkundig met een mandje wisten op te vangen. Daarna werd het alleen maar gekker. Zo zagen we een hele rits zakdoekjes en Hawaï-slingers uit de mossel tevoorschijn komen. Alsof dat nog niet gek genoeg was konden de dames ook nog een paar sigaretten roken met hun flamoes, pijltjes schieten met hun muts en zelfs op een fluitje blazen en toeteren met hun pruim. Het was er overigens behoorlijk druk en we hebben erg moeten lachen. Het was een dag, en zeker een avond, om niet snel te vergeten.

The Grand Palace op onze laatste dag in Bangkok.

Op donderdag 19 oktober was het de laatste dag in Bangkok. We hebben er heel wat tijd doorgebracht en ook op deze laatste dag zouden we nog heel wat zien van de stad. Na het ontbijt zijn we daarom op pad gegaan en pakten we ook deze keer weer de boot. Deze keer stapten we uit bij de Tha Rat pier, dicht bij het Grand Palace. Vanaf daar was het maar even lopen.

Op straat werden we al gewezen op onze kleding en bij de ingang van het Grand Palace gebeurde dit nog een keer. We moesten écht een lange broek aan hebben om het terrein te mogen betreden. Judith kon nog haar sarong omdoen, maar Tom en ik (Erik) moesten er toch aan gaan geloven. Aan de overkant van de straat was gelukkig een winkel die ons voor 100 baht (€2,60) kon voorzien van een échte Thaise broek met olifantenprint, al ging Tom voor de ananassen.

Eenmaal binnen was het een drukte van jewelste. Het heeft van het einde van de 18e tot het midden van de 20e eeuw dienst gedaan als koninklijk paleis maar is nu voor iedereen toegankelijk. Het terrein is in totaal bijna 220.000 m2 en wordt omringd door een witte muur van bijna 2 kilometer lang. Gelukkig kregen we een plattegrond mee en daarmee gingen we op pad. Die plattegrond was wel nodig want er was enorm veel te zien.

Zo volgen we een enorme muurschildering en keken we onze ogen uit bij de verschillende grote beelden en kleurrijke gebouwen. De grote groepen verdwenen langzaam en zo konden we rustig rondkijken. Zo zagen we de Tempel van de Smaragdgroene Boeddha en de 12 Demon Guardians. Vanuit deze ruimte kwam je terug bij het Chakri Maha Prasat Throne Hall. Dit was het daadwerkelijke paleis. Het was erg indrukwekkend om te zien en absoluut de moeite waard. We sloten de wandeling af met een bezoekje aan het museum op het terrein om daarna door te lopen naar Pad Thai Kratong Thong voor een lekkere lunch.

Wat Pho

Na de lekkere maaltijd was het alleen nog maar de straat oversteken om aan te komen bij Wat Pho. Wat Pho staat ook wel bekend als de tempel van de liggende Boeddha. Het is de grootste en oudste tempel van Bangkok en is maar liefst 80.000 m2 groot. Er staan duizenden Boeddha beelden maar de bekendste is de enorme gouden liggende Boeddha. Deze is maar liefst 46 meter lang en 15 meter hoog.

Toen we eenmaal 200 baht (+/- €5) per persoon hadden betaald en door de ingang waren liep je hier dan ook direct op af. Deze Boeddha was enorm indrukwekkend, maar door het formaat lastig op de foto te krijgen. Vanwege de grote brede pilaren in het gebouw werd het zicht vaak geblokkeerd, maar dit heeft ook zijn charme. Het was duidelijk dat de meeste mensen voor deze Boeddha kwamen want hier was het behoorlijk druk.

Jodd Fairs

Het terrein was echter erg groot en we maakten dus nog een wandeling langs de andere gebouwen, waar het beduidend minder druk was. Rond 14:30 uur was het mooi geweest en na het kopen van een miniatuurtje van de liggende Boeddha pakten we een taxi terug naar het Samsen Street Hotel. Daar zwommen we nog even en Tom en Judith speelden een spelletje. Judith is dan ook erg blij dat Tom het wél leuk vind om spelletjes te spelen. Na een drankje op het dakterras van het hotel aan de overkant namen we een taxi naar Jodd Fairs.

We hadden snel iets opgezocht voor de avond en werden zeer aangenaam verrast. Jodd Fairs is een enorme avondmarkt vol kraampjes met eten, drinken, kleding en allerlei andere producten. Het ligt wat buiten het centrum en omringd door een aantal wolkenkrabbers, kantoren en enorme winkelcentra. We hebben hier met een paar handschoenen aan spareribs zitten eten en na een wandelingetje langs de verschillende kraampjes de avond afgesloten met mango sticky rice en een ijsje.

Wij hebben een geweldige tijd gehad in Bangkok. We hebben van mensen gehoord die niet zo kapot waren van deze stad en zelfs adviseerden om niet te lang te blijven, maar zelfs na 6 nachten waren wij het nog niet beu. Ook samen met Tom hebben we een goede start gemaakt van onze reis door Thailand. Dat belooft nog veel goeds voor de komende weken!

4 gedachten over “Bangkok, onze eerste dagen in Thailand (Dag 220 t/m 225)

• Ha Judith en Erik wat hebben jullie genoten van deze prachtige stad daar raak je niet uitgekeken.Geniet van jullie verdere reis samen met Tom.

• lisette Segers

Wat leuk dat jullie nu in Thailand zijn. Ik heb niet heel jullie reis precies gevolg, maar Thailand ga ik zeker goed volgen. Wij gaan namelijk volgende zomer naar Thailand, dus erg leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben en gaan doen.