2015AziëMaleisiëMaleisië (10/08/2015-27/08/2015)Reisverslagen

Maleisië, ons verblijf in de jungle van Borneo (Dag 12 t/m 17)

In onze vorig blog vertelden we hoe we in Maleisië Kuching zouden verlaten voor een meerdaags verblijf in de jungle van Borneo. Inmiddels hebben we dit geweldige avontuur achter de rug en zijn we zelfs weer terug in de buurt van Kuching. In dit uitgebreide reisverslag lees je alles over de laatste 6 dagen van onze reis door het prachtige Maleisië!

Vrijdag 21 augustus 2015 (Dag 12)

Op vrijdagochtend was het zover en zouden we voor 3 nachten de jungle van Borneo intrekken, om precies te zijn tegen het Batang Ai National Park aan in Maleisië dicht bij de grens met Indonesië. We werden netjes op tijd opgehaald vanuit ons Hilton Kuching hotel waar we de grote koffers een aantal dagen achter zouden laten. Samen met een Italiaans stel reden we vervolgens urenlang dwars door Maleisisch Borneo richting de grens met Indonesië en maakten we kennis met onze gids van Borneo Adventure: Schallaci. Onderweg zijn we nog gestopt bij een markt waar onze gids inkopen zou doen voor de komende dagen en daarna nog een keer voor een vroege lunch bij een klein eettentje:

Batang Ai Longhouse Resort

Eenmaal aangekomen bij het meer konden we omstreeks 14:30 de boot pakken naar het Batang Ai Longhouse Resorts, managed by Hilton. Hier zouden we overnachten op onze doortocht naar de Nanga Sumpa Lodge, een verblijf bij de Iban stam gefaciliteerd door Borneo Adventure.

Dit resort was ietwat verouderd, maar zag er schitterend uit. Het resort was opgebouwd uit verschillende “longhouses”, die typerend zijn voor deze omgeving. Er zaten wel erg veel Nederlanders, maar dit was 1 nacht wel te overleven. Ook zaten er erg veel gekko’s op het resort, wat voor een leuk aanzicht zorgde. Na een lekkere duik in het zwembad en een lekker buffetdinner zijn we het bed ingedoken want zaterdag zouden we echt in de jungle trekken.

Zaterdag 22 augustus 2015 (Dag 13)

Zaterdagochtend ontmoetten we onze gids weer en wachtten we samen op de longboat die ons naar de lodge zouden brengen. Hier hebben we even op moeten wachten…maar toen kwam de longboat die ons naar de Nanga Sumpda lodge zou brengen. Een trip van 1 1/2 uur bracht ons naar de lodge waar we 2 nachten zouden verblijven. Onderweg kregen we door een andere groep nog een barbecue aangeboden (inclusief rijstwijn en rijstwhiskey) en dus kwamen we met gevulde magen bij de lodge aan, waar de lunch voor ons stond te wachten.

Nanga Sumpa Lodge

Aangekomen bij de lodge waren we aangenaam verrast, want alles zag er schitterend uit. Met behoud van het traditionele karakter waren er voor de toeristen mooie (maar heel erg basic) slaapplaatsen gemaakt en een gemeenschappelijke ruimte om samen te eten.

Dit alles stond naast het dorp van de Nanga Sumpa Iban stam waar helaas een tijdje geleden hun longhouse was afgebrand.

Een hike door de jungle

Na deze lunch zijn we met de lokale gids en Schallaci de jungle ingegaan voor een stevige opwaartse wandeling van ongeveer 2 uur. Door de luchtvochtigheid liep het zweet al binnen een paar minuten over je rug en dit werd alleen maar erger door de intensiteit van de tocht.

Het was veel klimmen en klauteren maar we zagen direct al veel van de prachtige jungle en alle planten en dieren die er leefden. Deze hoogteverschillen zorgden er voor dat we beide nog wel een keer flink zijn uitgegleden, maar dit leverde voornamelijk een hoop gelach op.

Terug bij de lodge stond vervolgens het heerlijke avondeten klaar nadat we een ijskoude douchen hadden kunnen nemen. Aangezien er enkel tussen 18:00 uur en 22:30 uur stroom was gingen we omstreeks 21:30 richting de slaapkamer om nog even van de ventilator te kunnen genieten. Zodra de stroom uitging leken de junglegeluiden in volume te verdubbelen en met behulp van onze oordopjes hebben we gelukkig toch wat slaap kunnen pakken.

Zondag 23 augustus 2015 (Dag 14)

De volgende ochtend na wederom een ijskoude douche weer aangeschoven voor ontbijt wat wederom erg lekker was. Vooral de gebakken banaantjes vielen bij mij erg in de smaak ! Het stevige ontbijt was ook zeker nodig, want we zouden de hele dag op pad zijn.

Hike naar longhouse

We maakten wederom een wandeling, die deze keer wat vlakker was maar nog altijd een flinke uitdaging bleek. Onderweg lieten de gidsen weer verschillende planten zien, en werd er zelfs bamboe ingeslagen voor het avondeten. Omstreeks 11 uur kwamen we aan bij een longhouse waar we een kleine rondleiding kregen, en wederom rijstwijn aangeboden kregen.

Hier stond ook de longboat klaar die ons naar de Enseluai waterval zou brengen . Door het lage water moesten we wel regelmatig uitstappen om de boot door het water te kunnen krijgen, wat wat ook nog resulteerde in een onfortuinlijke duik in het water van Judith.

Het wandelen en de boottocht was de moeite waard, want de waterval was werkelijk schitterend. We mochten er gaan zwemmen terwijl de gidsen en de andere medewerkers een klein eindje verderop een barbecue voor ons gingen bereiden. Alsof we in een videoclip van Peter André zaten zwommen we er rond en hebben we nog  foto’s laten maken door 2 Duitse toeristen die ook in de lodge verbleven en inmiddels ook bij de waterval aan waren gekomen.

Na een heerlijke barbecue met de zogenaamde plakrijst bereid in bamboe, kip, beef en groentes zijn we de longboat weer ingestapt naar de lodge. Onderweg gebeurde hetgeen waar alle toeristen op hopen en we eigenlijk al bijna niet meer aan dachten: we spotten 7 orang-oetans in het wild. Zowel onze gids als de medewerkers van de lodge bevestigden dat het uniek is om een groep van deze omvang in het wild te zien.

Na het avondeten terug bij de lodge zijn we weer tijdig gaan slapen. We hadden geen last meer van snurkers want we hadden het volledige gebouw inmiddels voor onszelf.

Maandag 24 Augustus 2015 (Dag 15)

De volgende dag hebben we na het ontbijt een korte rondleiding gehad door het dorp, wat door de brand een tijdelijke staat heeft. De hoop is er om over enkele maanden te beginnen met de bouw van een nieuwe longhouse. Hierna zijn we wederom met de boot terug naar de wal gegaan waar ons busje weer stond te wachten. Na een totale rit van ongeveer 6 uur met de longboat door het water van Borneo en het busje kwamen we bij onze eindbestemming van onze reis door Maleisië aan.

Dinsdag 25 Augustus 2015 (Dag 16)

Gisteren hebben we heerlijk geslapen (met een pauze van 2 uur om om 3:00 uur Arsenal-Liverpool te kijken ?) en vandaag hebben we een rustig dagje gehad in het Singgahsana Village House aan de Zuid-Chinese Zee. We hebben nog wat souveniertjes gekocht in Kuching maar sluiten deze reis verder rustig af.

Woensdag 26 augustus 2015 (Dag 17)

Morgen is onze laatste dag en zullen we om 17:30 opgehaald worden om vanuit Kuching via Kuala Lumpur donderdagochtend om 6:45 weer op Schiphol aan te komen.

0 gedachten over “Maleisië, ons verblijf in de jungle van Borneo (Dag 12 t/m 17)

• Prachtig allemaal! Daar gaan jullie met veel plezier aan terugdenken. Goede terugreis en maar weer snel de volgende wereldreis plannen.

• Wat een prachtige verhalen weer! Goeie terugreis!

• Jullie hebben een prachtige en bijzondere reis gemaakt.
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet nog van de laatste dag en een goeie terugreis.

• Bianca daamen

Wat een mooie reis weer zeg. Goeie terugreis alvast.