2023AziëReisverslagenSingaporeWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Singapore, de eerste bestemming van onze wereldreis (Dag 1 t/m 6)

Woensdag 8 maart 2023 was het dan eindelijk zover en vertrokken we voor onbepaalde tijd voor onze wereldreis. In dit eerste reisverslag nemen we je mee tijdens onze eerste dagen van onze wereldreis, die startte in Singapore.

Vertrek en de vlucht

Op woensdag 8 maart 2023 was het dus zover. Omstreeks 13:30 vertrokken we vanuit thuis om samen met onze ouders naar Schiphol af te reizen. Na een innig afscheid konden we gelukkig probleemloos inchecken en de douane passeren. Na wat gegeten te hebben was het tijd voor onze eerste vlucht met Finnair. Die zou ons in ongeveer 2 1/2 in Helsinki brengen. Met een korte tussenstop konden we overstappen op het vliegtuig naar Singapore, de eerste bestemming van onze wereldreis.

Het was met 12 1/2 uur een lange vlucht, maar gelukkig viel het niet tegen. We hebben allebei veel kunnen slapen en omdat we een vrije stoel hadden in onze rij hadden we extra veel ruimte. Vanwege het tijdverschil kwamen we donderdagavond om 18:15 uur eindelijk aan op Changi Airport in Singapore. Daar konden we onze simkaart ophalen en na een korte blik bij de enorme waterval de Grab nemen naar ons hotel. Het Fragrance Hotel – Oasis was een van de beste opties om een goedkoop hotel te vinden met een eigen badkamer in deze stad. Het is enorm klein, maar we doen het er de komende dagen maar mee. Aangekomen hebben we nog iets gegeten en daarna maar snel ons bed ingedoken.

Eerste dag Singapore

De eerste echte dag in Singapore was vrijdag 10 maart. Die ochtend zijn we bij een winkelcentrum gaan ontbijten om daarna de metro te nemen naar het Singapore Visitor Centre. We werden hier uitstekend geholpen door een aardige dame dus we konden op pad. We namen de bus richting het wereldberoemde Marina Bay Sands hotel. Hier hebben we eerst rondgekeken om daarna een prettige wandeling rondom het water te maken. Ook hebben we hier de Merlion bezocht. Dit standbeeld van een half vis / half leeuw is het symbool van de stad. Op aanraden van de medewerkster die ochtend zijn we in het Raffles City Mall iets gaan eten. Dit werd een Thaise maaltijd die goed smaakte.

De middag vulden we met een mooi uitzicht vanaf de Singapore National Gallery om na een korte pauze in het park de bus te nemen naar China Town. Hier hebben we zowel een Hindoestaanse als een Boeddhistische tempel bezocht. Het kan hier allemaal in Singapore! Aan het einde van de middag namen we de bus naar het Makansutra Gluttons Bay, een hawkercenter waar we heerlijke saté hebben gegeten. Daarna was het tijd voor de grote licht- en fonteinshow Spectra. Deze vindt iedere dag om 20:00 uur en 21:00 uur plaats voor het Marina Bay Sands Hotel. Het was een waar spektakel en een mooie afsluiting van deze uitstekende dag in Singapore.

Gardens by the Bay

Het weekend was aangebroken dus op zaterdag 11 maart besloten we naar Gardens by the Bay te gaan. Na een ontbijtje van de 7 Eleven en een echt Singaporees worstenbroodje konden we op pad. We hadden de dag ervoor online ticket gekocht dus konden direct doorlopen naar de ingang van het Cloud Forest. Dit is een indoor nevelwoud vol prachtige planten en een enorme indoor waterval. Het was hier heerlijk koel en absoluut de moeite waard om rond te kijken. Er was ook een speciale Avatar experience, maar hier hadden we weinig mee.

Na de Cloud Forest zijn we ook de Flower Dome ingegaan. Deze indoor bloementuin was erg mooi, maar wel wat minder spectaculair. We hadden hier best wat tijd doorgebracht dus zijn we gaan lunchen bij Satay by the Bay. Hier hebben we ditmaal geen saté op, maar wel heerlijke Pop Iah en Kueh Pie Tee. Het waren twee heerlijke gerechten die een dag eerder nog waren aangeraden bij het Singapore Visitor Centre. We vulden de lunch aan met heerlijke mini loempia’s en we konden weer verder gaan. We liepen naar het Marina Barrage Green Roof om hier te genieten van het uitzicht en de vele vliegerende mensen te aanschouwen.

Het was erg warm en dat begonnen we steeds meer te merken. Daarom besloten we om het einde van de middag door te brengen in het Suntec City winkelcentrum. Ook hier keken we onze ogen uit. We namen hierna de bus naar Lau Pa Sat, misschien wel het bekendste hawker center van de stad. Na een heerlijke “chicken rice” en vegetarische curry konden we naar de laatste stop van deze dag. We namen de metro terug naar het Gardens by the Bay om daar de lichtshow te aanschouwen. De Supertree Grove werd prachtige verlicht en een kwartier lang was er een mix van geweldige Aziatische muziek. Opnieuw dus een erg mooie (en gratis!) afsluiter van een prachtige dag in Singapore tijdens onze onlangs begonnen wereldreis.

Little India, Kampong Glam en Fort Canning Park

Zondag 12 maart heben we Little India bezocht, zoals de naam al zegt een Indiase wijk in Singapore. In de bus merkten we het al en bij aankomst wemelde het van de Indiërs. De kleurrijke straten waren bezaaid met mensen en ook in de hindoeïstische tempel was het enorm druk. Het was erg mooi om dit eens zelf te zien. Verspreid over de wijk zijn er ook verschillende kleurrijke gebouwen en natuurlijk komt de geur van eten je overal tegemoet. Wij besloten na een bekertje suikerriet sap verder te gaan naar Kampong Glam, de Islamitische wijk van Singapore.

Omdat deze wijken naast elkaar liggen waren we er zo en konden we al snel doorlopen naar een restaurant voor een heerlijk broodje falafel. Na een kijkje bij de Sultan Moskee en wat mooie Street art hielden we het ook daar voor gezien en zochten we de bus op. We wilden namelijk de middag lekker doorbrengen in het park. Gewoon in de schaduw een plekje opzoeken en van de middag genieten. We kozen voor Fort Canning Park en dat was geen verkeerde keuze. Er was genoeg leven in en rondom het park, maar ook genoeg mogelijkheden om een rustig plekje op te zoeken. Dat deden we dan ook. We vonden zelfs nog een fijn plekje waar we lekker met onze voeten in het water mochten gaan zitten. Natuurlijk sloten we de dag weer af met een maaltijd in een van de vele hawker centers in de stad.

En nu verder!

Morgen nemen we weer afscheid van Singapore. We checken uit bij het hotel en zullen dan weer naar Changi Airport gaan. Daar vertrekt namelijk om 18:40 uur naar het vliegtuig naar Christchurch in Nieuw-Zeeland. We hebben een paar mooie dagen gehad in Singapore maar hebben wel even moeten wennen aan de hitte.

Het is dus geen probleem voor ons om door te reizen naar Nieuw-Zeeland waar het maximum rond de 20 graden zal liggen. We verwachten na een tussenstop in Auckland dinsdag om 13:30 uur lokale tijd in Christchurch aan te komen. Op donderdag kunnen we vervolgens onze camper ophalen bij Wendekreisen. Daarmee gaan we 24 dagen lang over het zuidereiland reizen!

14 gedachten over “Singapore, de eerste bestemming van onze wereldreis (Dag 1 t/m 6)