Onze actieve dagen in de omgeving van Dalat (Dag 205 t/m 208)

In onze vorige blog heb je kunnen lezen hoe we via Quy Nhon en Nha Trang verder naar het zuiden zijn gereisd. Vanuit Nha Trang zijn we landinwaarts getrokken en in Da Lat beland. In deze frisse plaats is veel te doen dus hebben we een paar actieve dagen gehad in Dalat. In dit reisverslag lees je alles over deze dagen!

De wilde busrit naar Da Lat

Op dag 205 was het weer eens tijd om in een busje te stappen. We gingen met de taxi vanuit het Maris Hotel Nha Trang naar het busje dat al klaar stond voor ons. De chauffeur reed behoorlijk hard en zijn rijstijl was niet om naar huis te schrijven. Dat vond een van de medepassagiers ook toen we moesten stoppen omdat ze moest overgeven. Uiteindelijk kwamen we om 12:30 al aan in Dalat, 30 minuten eerder dan gepland.

We pakten een Grab naar het Dalat Stream Hotel waar we zeer hartelijk werden ontvangen door de eigenaar Tony. Hij gaf ons uitleg over wat we allemaal konden gaan doen de komende dagen. Nog wat duizelig van de busrit zijn we die middag ergens een schaaltje Pho gaan eten en hebben we ergens iets gedronken. ’s avonds hebben we een kijkje genomen bij de Da Lat Nightmarket en voor de zekerheid maar eens een regenponcho gekocht.

Met de scooter rond het Tuyền Lâm meer

Op vrijdg 29 september gingen we met de scooters op pad. Omdat er bij het Dalat Stream Hotel geen ontbijt bij inbegrepen zit zijn we eerst naar het centrum gereden. Bij het Dalahouse Juice Bar & Bistro konden we een paar heerlijke smoothie bowls nemen voordat we op pad gingen. De dag ervoor hadden we van Tony al een paar goede tips gekregen en op de website van Vietnam Coracle vonden we een paar hele goede routes voor Google Maps. We kozen er daarom voor om de bezienswaardigheden rondom het Tuyền Lâm meer gingen bekijken.

De scooters reden uitstekend en we reden eerst naar een mooi uitzichtpunt op het meer. We zagen hier meerdere bruidsparen al klaarstaan voor de fotoshoot. Hierna reden we door naar de nabijgelegen Truc Lam Pagoda. Dit tempelcomplex heeft een erg goede ligging boven op een berg en is ook nog eens gratis te bezoeken. Zo kan je er een mooie gouden stupa zien op dit complex dat in 1994 is gebouwd. Nog altijd zouden er ongeveer 100 monniken actief zijn in dit complex. Het liep al bijna richting de middag dus reden we naar de Rừng Thông Mơ Farm & Bistro. Mooi in het bos stond hier een behoorlijk deftig restaurant. We hebben hier heerlijk gezeten en genoten van de omgeving.

Datanla Waterval

Hier in de omgeving is het ongeveer 25 graden en het was heerlijk zonnig. Het was dan ook een genot om lekker op de scooter door het prachtige omgeving te rijden. Na een mooi eindje rijden kwamen we daardoor bij Happy Hill uit. Op een schitterende locatie konden we hier wat drinken en op een leuke plek van het uitzicht gaan genieten. Wij kozen voor een echte Instagram spot, een boomhut. Het was een beetje een gammel hutje maar alles is heel gebleven.

Vervolgens was het weer tijd om op de scooter te stappen. We gingen naar de Datanla waterval, de laatste stop van deze dag. Deze waterval is niet zomaar een waterval, maar een heel complex vol met attracties die allemaal naar de waterval leiden. Zo kan je doen aan canyoning, ziplining, rodelen en er was een klimbos. Wij kozen voor de rodelbaan. Wij kozen de goedkoopste optie die ons bij de eerste waterval uit liet komen. De rodelbaan ging lekker snel en was een leuke manier om bij de waterval te komen. We namen een kijkje bij de waterval en konden ook nog de andere waterval van boven zien. Na wat lollige foto’s was het tijd om terug naar Dalat te rijden.

Onderweg dreigde het nog even te gaan regenen dus trokken we onze regenponcho’s aan die we de avond ervoor hadden gekocht. Daarna bleef het droog. Bij het Dalat Stream Hotel aangekomen ging ik (Erik) nog naar de kapper en sloten we deze mooie dag af met een lekkere portie sushi.

Naar de Linh Ẩn Pagoda met de scooter

Na het succes van de voorgaande dag gingen we op zaterdag 30 september 2023 op herhaling. We namen wederom ontbijt bij Dalahouse Juice Bar & Bistro en stapten op onze scooters. De dag zou voornamelijk in het teken staan van watervallen. De eerste die op het programma stond was daarom de Thác Voi op ongeveer 40 minuten rijden van het Dalat Stream Hotel. Omdat we gelezen hadden dat deze slecht bereikbaar zou zijn kozen we ervoor om een drankje te doen bij het Elephant coffee café. Dit zou uitzicht hebben op de waterval en die bleek helemaal juist te zijn. Er waren verschillende uitzichtpunten en we konden er ook nog lekker iets drinken. De waterval was behoorlijk indrukwekkend. Een enorme hoeveelheid water kwam met volle kracht naar beneden over een vrij brede stroom.

Vanaf het Elephant coffee café konden we aan de overkant ook al het enorme beeld van Bodhisattva zien op de Linh Ẩn Pagoda. Dit zou dan ook onze volgende stop worden een paar honderd meter verder. Dit tempelcomplex is gratis te bezoeken en vooral het beeld vonden we enorm indrukwekkend. Je ziet de Bodhisattva al van verre met een hoogte van 71 meter. We parkeerden onze scooters en maakten een wandelingetje. De Bodhisattva was prachtig om te zien en vanaf hier had je ook uitzicht op de achterliggende vallei en een klein gedeelte van de Thác Voi. In de beeldentuin stond ook nog een lachende boeddha die eveneens erg groot was en de moeite waard was om te bekijken.

Door naar de Pongour waterval

Hierna was het weer tijd om op de scooters te stappen voor onze volgende stop die weer 23 kilometer verder was. Een aardig ritje dus. Omdat het al bijna lunchtijd was hadden we besloten om vlak voor de Pongour watervallen te stoppen in een plaatsje. Daarom kwamen we terecht bij Bò Né 3 Ngon chi nhánh Tân Hội. Dit was een vrij nieuw restaurantje met een heerlijke lokale versie van de banh mi. Zo konden we vol energie naar de Pongour watervallen.

Op de weg naar de watervallen kon je niet echt merken wat je te wachten stond. Het landschap ging bergopwaarts, maar was niet bepaald bergachtig te noemen en veel rotsen waren er niet te zien. We betaalde een klein bedrag voor de entree en het parkeren van onze scooters en we konden via een lange trap naar beneden lopen. Na een klein bruggetje hadden we goed zicht op de immense waterval. Het is eigenlijk meer een verzameling van meerdere watervallen die allemaal overlopen in verschillende plateaus. Het was prachtig om te zien en we zijn er dan ook even rustig bij gaan zitten.

Deze watervallen zetten we zeker bij een van de hoogtepunten van onze reis door Vietnam. Makkelijk te bezoeken en een schitterend groot complex met prachtig zicht. Absoluut de moeite waard om te bezoeken als je in Dalat verblijft. Helemaal voldaan gingen we daarom ook terug naar het hotel. Dat was een erg lange rit. De navigatie stond op de navigatie voor een auto en daarom werden we bijna de snelweg opgestuurd. Hierdoor moesten we een alternatieve route vinden die druk, eentonig en lang was. Pas tegen 17:00 uur kwamen we daarom aan bij het Dalat Stream Hotel.

Die avond namen we een ietwat teleurstellende maaltijd bij Tiệm ăn Đà Lạt Phố waar tijdens onze hele maaltijd er 1 muzieknummer op repeat stond. Nadat de nabijgelegen pub wat uitgestorven bleek te zijn besloten we om naar de Maze Bar te gaan. Deze vreemde bar is van binnen verbouwd tot een soort van natuurlijk psychedelisch doolhof. Bij de ingang koop je een drankje en daarna ga je op zoek naar een plekje. Na verschillende routes genomen te hebben leek het niet erg druk te zijn. Achter in de tuin vonden we echter een leuk Engels koppel Matt en Rachel waar we mee aan de praat raakten. Toen we ons naar binnen verplaatsten werd het steeds drukker en voor we het wisten was het 3 uur en een aantal drankjes later. Zo hadden we onverwachts ook nog een erg gezellig avondje.

Een rustig laatste dagje in Dalat

Vanwege de drankjes en het harde bed hadden we een wat mindere nacht achter de rug maar op zondag 1 oktober 2023 hadden we ook niet heel veel plannen. We gingen nog maar eens voor hetzelfde ontbijt als de voorgaande dagen om daarna naar het Crazy House te lopen. De naam dekt al grotendeels de lading, dit is een heel vreemd huis. De bouw van dit bijzondere gebouw is gestart in 1990 maar nog altijd vinden er aanpassingen plaats. De ontwerpster is Dang Viet Nga, de dochter van een oud-president van Vietnam. Het gebouw is ontworpen om mensen dichter bij de natuur te krijgen.

Voor ongeveer €2,50 kan je al naar binnen en wij waren er toch mooi 1 1/2 uur zoet. Je loopt via verschillende trappen over en door de gebouwen heen. Deze gebouwen bevatten trouwens verschillende kamers, want het is ook nog eens een hotel. Een met hele bijzondere kamers kunnen we wel zeggen. Zo staan er grote beelden in van dieren die dienst doen als open haard. De ogen van deze dieren geven ook nog eens licht dus ik weet niet zeker of dit voor een fijne nachtrust zal zorgen. De ontwerpster zelf is inmiddels 84 jaar maar woont nog altijd zelf in het Crazy House.

Na veel foto’s en leuke wandelingetjes door het complex staken we de weg over voor een lekkere maaltijd bij Le Chalet Dalat. We besloten om daarna nog even naar het Hồ Xuân Hương meer te lopen. Het begon langzaam ook al wat te regenen dus kwam het goed uit dat we een winkelcentrum in gingen. Hier kochten we nog wat boodschappen voor het ontbijt voor de volgende dag. Die avond gingen we voor een heerlijke pizza, die later toch wat slechter bleek te vallen bij ons allebei. Google reviews is heel belangrijk in Vietnam en vooral in restaurants zien we daar veel voorbeelden van. Zo scoorden we deze avond een gratis ijsje in ruil voor een 5-sterren review. Moet ook wel eens kunnen toch?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *