2023AustraliëOceaniëWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Via Rockhampton naar Fraser Island (Dag 78 t/m 82)

In ons vorige reisverslag hebben we uitgebreid verslag gedaan van ons verblijf in Airlie Beach en hoe we daar The Whitsundays hebben bezocht. Vanuit daar zijn we verder gereisd naar Hervey Bay om Fraser Island te bezoeken en hebben we ene tussenstop in Rockhampton gemaakt. In dit reisverslag lees je er alles over!

Met de bus naar Rockhampton

Woensdag 24 mei 2023 was de 78e dag van onze reis en die stond in het teken van de busreis naar Rockhampton. Na het uitchecken in Airlie Beach vertrok de bus om 11:30 uur en inclusief een kleine tussenstop kwam hij mooi om 17:45 uur aan in Rockhampton. We checkten in bij het Fitzroy Motor Inn, een vrij sfeerloos motel met gelukkig wel een prima kamer. Die avond gingen we op zoek naar een plek voor het avondeten wat in eerste instantie nog niet leek mee te vallen. Voor we het wisten trokken we een deur open van de pub waar een bomvolle zaal aan het eten en quizzen was. Hier konden we gelukkig terecht voor een goede maaltijd.

Dreamtime Cultural Centre

Donderdag 25 mei 2023 hadden we een hele dag in Rockhampton. We werden gewaarschuwd dat er weinig te beleven was in deze stad, maar toch hadden we wat leuke dingen gepland. Na het ontbijt op de kamer zijn we met de bus naar het Dreamtime Cultural Centre gegaan. In dit kleine openluchtmuseum was het niet bepaald druk. Sterker nog, we waren er helemaal alleen. Om 10:30 werd er een rondleiding gegeven, dus dit werd een privérondleiding.

De gids nam ons mee en gaf uitgebreid uitleg over de gebruiken van de oorspronkelijke bewoners van Australië. We kregen een privéconcert met de didgeridoo en kregen daarna een demonstratie met de boemerang. Toen we het zelf mochten proberen ging het mij (Erik) vrij goed af, maar Judith wist hem bij de eerste worp keihard op de grond in twee stukken te krijgen. Het openluchtmuseum was helaas behoorlijk onderkomen en het was er niet druk, maar de gids maakte veel goed.

Rockhampton Heritage Village

Daarna konden we een stukje met twee Nederlandse toeristen meerijden naar het Rockhampton Heritage Village. Dit openluchtmuseum toont Rockhampton tussen 1850 en 1950. Het park stond vol met oude huisjes die volledig ingericht waren. Van woningen tot een school, ziekenhuis, winkel en brandweerkazerne. Het was allemaal heel goed onderhouden en we hebben er dan ook met veel plezier rondgekeken.

Na een pie voor de lunch namen we de bus naar het Stockland Rockhampton Shopping Centre. Hier hebben we die middag rondgeken en nog genoten van een lekker ijsje. We kochten in de supermarkt een salade die we daarna in het centrum van de stad lekker hebben opgegeten. Rockhampton is dan misschien geen bruisende stad, maar wij hebben er ons deze dag in ieder geval erg goed vermaakt!

Een dagje naar de Rockhampton Zoo

Op vrijdag 26 mei 2023 was onze 80e dag op reis en we waren nog steeds in Rockhampton. Omdat de Greyhound Australia bus pas aan het begin van de avond zou vertrekken hadden we nog de hele dag in Rockhampton. Daarom hadden we deze dag ingeruimd om eens naar de Rockhampton Zoo te gaan. Na het ontbijt en uitchecken bij het Fitzroy Motor Inn namen we de bus naar deze gratis dierentuin.

De verwachtingen waren niet heel hoog, maar de dierentuin zag er erg netjes uit. Hij was niet groot maar erg leuk om een ochtendje in door te brengen. Er waren verschillende dieren te zien zoals chimpansees, stokstaartjes en gibbons. Daarnaast zijn er ook veel dieren die je in Australië kan vinden zoals wombats, emoes, kangoeroes, krokodillen en natuurlijk de koala’s. We hebben er heerlijk rondgewandeld en zijn daarna wat gaan eten bij de Botanic Gardens, die aan de dierentuin grenst. Hier zagen we zelfs nog een enorme groep vleerhonden.

Met de bus terug naar het centrum namen we nog een drankje aan de Fitzroy River voor we onze tassen gingen halen. Een broodje bij de Subway was ons avondeten voor die dag en om 18:30 uur vertrok de Greyhound Australia bus van Rockhampton naar Hervey Bay. Omdat de buschauffeur een aantal medereizigers was vergeten moesten we na een eindje rijden nog wel even terug naar Rockhampton, maar uiteindelijk kwamen we om ongeveer 1:30 uur aan in Hervey Bay. We liepen snel naar het Main Street Motel en vielen vermoeid in bed. Het was een lange dag geweest!

Hervey Bay

De volgende ochtend konden we bij het uitstekende Main Street Motel een lijstje inleveren voor ons ontbijt wat daarna netjes naar de kamer werd gebracht. Na een rustige opstart namen we de bus naar de Urangan Pier Park Market. Een leuk marktje op ongeveer 30 minuten rijden met de bus vanaf het motel. Er speelde een gitaarorkest vol met senioren en we maakten mooi ons rondje om daarna door te lopen naar de Urangan Pier.

Deze Pier liep erg ver de zee in en op deze zaterdagochtend stond het vol met vissende mensen. Daarnaast had je er ook een mooi uitzicht. We namen er weer eens een ouderwetse pie voor lunch en namen daarna de bus terug naar het Main Street Motel. Na wat boodschappen hebben we daar de middag doorgebracht. De korte nacht hakte er flink in dus we waren wel toe aan een relax middagje.

De Remote Fraser Island Experience

Zondag 28 mei 2023 was het alweer de 82e dag van onze reis en ging de wekker al voor 6:00 uur. Om 7:10 uur werden we namelijk opgehaald door Tasman Venture. Met dit bedrijf gingen we die dag de Remote Fraser Island Experience tour doen. Vanuit Hervey Bay konden we met deze tour een mooi kijkje krijgen op de afgelegen westkust van het grootste zandeiland ter wereld. We werden met een busje naar de haven gebracht en daar vertrokken we.

We waren samen met een mooi gemengd gezelschap van ongeveer 20 personen en op de boot begonnen we de dag met een lekker tussendoortje. De eerste stop was bij Awinya Creek, waar we zijn gaan kajakken door de mangroves. We zijn hier niet bepaald helden in maar gelukkig hebben we de route goed af kunnen leggen. Na een korte wandeling zagen we nog een dingo over het strand lopen. Daarna mochten de wetsuits en flippers aan en konden we gaan snorkelen. Al vrij snel zagen we een prachtige grote schildpad zwemmen!

Hierna zijn we na de lunch naar Bowarrady Creek waar een grote zandduin zit. Na deze beklommen te hebben konden we genieten van het uitzicht vanaf Fraser Island en wat mooie foto’s maken. Voordat we weer terug naar de haven gingen konden we hier nogmaals even kayakken. Op de terugweg genoten we in het zonnetje nog van een lekker blikje cider en ginger beer. Het was een erg geslaagde dag met leuke activiteiten, mooie uitzichten en heerlijk weer. Hier kunnen we geen genoeg van krijgen! Terug bij het Main Street Motel gooiden we na een lekkere douche een paar magnetronmaaltijden in de magnetron en doken we die avond vermoeid in bed.