2019MexicoMexico (20/07/2019 - 09/08/2019)Noord-AmerikaReisverslagen

Mexico, cenotes en ruïnes bij Valladolid (Dag 6/7/8)

Na ons verblijf op het prachtige Isla Holbox gingen we weer verder op onze reis. De volgende bestemming op onze reis door Mexico was Valladolid. Deze stad wilden we gaan gebruiken als uitvalsbasis voor de vele ruïnes en cenotes die hier in de omgeving te vinden zijn.

Donderdag 25 juli 2019 (dag 6)

Donderdagochtend vertrokken we direct na het ontbijt. We hadden een paar erg leuke dagen gehad op Isla Holbox, maar vonden het ook niet erg om weer verder te reizen. Het hotel was ons goed bevallen, maar het was tijd om verder te gaan. We namen ditmaal de boot van 9 Hermanos en konden zo rond 9:30 wegrijden vanuit Chiquilá.

De boot van Holbox Express was wel luxer, maar voor de korte rit maakt dit weinig uit.
Valladolid

Onze volgende bestemming in Mexico zou dus Valladolid zijn. Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we nog voor de middag aan bij het Mayan Majesty Boutique Hotel. We werden zeer vriendelijk onthaald bij de receptie en kregen zelfs shotjes aangeboden. Ook de kamer beviel ons goed en zag er groot en schoon uit.

De kamer zag er erg netjes uit.

Hierna kregen we behoorlijk honger en dus gingen we te voet de stad in. Op ongeveer 15 minuten lopen ligt het centrale plein waar een leuk restaurant zat. We hebben hier de lekkerste guacamole op met het typische salbutes, wat een bekend streekgerecht is.

Aan het Parque Francisco Canton Rosado bevindt zich deze mooie kerk.
De guacamole werd vers bereid.
Cenote Zaci

Na een bezoek aan het plaatselijke toeristen informatie bureau zijn we naar een cenote gegaan. Midden in de stad zit namelijk de Cenote Zaci. Voor 30 peso’s per persoon (ongeveer €1,50) heb je toegang tot het heerlijke koele water. Ondanks dat er best wat bezoekers aanwezig waren voelde het niet heel druk aan. We hebben erg lekker tussen de vissen gezwommen en kwamen er volledig opgefrist uit.

Een cenote is de naam voor een water bevattende grot of poel in Yucatán. Er zijn in Yucatán ruim 3000 cenotes waarvan er zo’n 1400 bestudeerd en geregistreerd zijn. (Bron: Wikipedia)

Cenote Zaci ligt midden in Valladolid
Naast zwemmers trekt de cenote ook veel kijkers aan.
Convento de San Bernardino de Siena

Die avond zijn we gaan eten in de oudste straat van de stad, de Calzada de los Frailes. We waren net op tijd klaar met eten om naar de Convento de San Bernardino de Siena te lopen. Op dit gebouw wordt namelijk iedere avond om 21.00 uur een prachtige film geprojecteerd die de historie van de stad uitlegt. Om 21:30 start er vervolgens een Engelstalige versie van deze film, waar wij dus op hebben gewacht. Het was een erg mooi schouwspel waarvan we ook nog eens iets hebben opgestoken. Het bleek ook een populaire bezienswaardigheid te zijn, want het was er behoorlijk druk.

De projectie in Valladolid was erg kleurrijk
We leerden ook nog iet bij over Mexico, en in het bijzonder de stad Valladolid.
Vrijdag 26 juli 2019 (Dag 7)

Vrijdagochtend waren we extra vroeg opgestaan want een van de bekendste bezienswaardigheden van Mexico stond op het programma; Chichén Itzá. Chichén Itza behoort tot een van de 7 nieuwe wereldwonderen en daarom een van de bekendste plekken van Mexico, op een steenworp afstand van Valladolid. Het hotel had een ontbijtpakketje voor ons gemaakt zodat we om 7:30 uur al in de auto konden zitten. Chichén Itzá opent om 8:00 uur en we wilden graag de grote stroom toeristen die per bus arriveren voorblijven. We kwamen rond 8:15 uur aan en konden vrij snel het enorme complex oplopen.

Ondanks dat het nog vroeg in de ochtend was bleek de temperatuur al behoorlijk te zijn opgelopen. Met de drukte viel het gelukkig mee op dit tijdstip dus het was een goede zet geweest om vroeg te vertrekken.

Chichén Itzá was een van de belangrijkste steden van de Maya’s, en hier bevindt zich de piramide van Kukulcán. Het is gelegen ten westen van Vallodolid op het schiereiland Yucatán in Mexico. Het staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. (Bron: Wikipedia)

De Tempel van Kukulkan, het bekendste gebouw op Chichén Itzá.
Een foto samen mag op deze plek niet ontbreken.

Zonder gids hebben we het terrein rondgelopen. Aan de hand van verschillende websites konden we veel nuttige informatie vinden over de verschillende bouwwerken. Naast de bouwwerken waren er enorm veel verkopers van talloze souvenirs die volgens eigen zeggen “alles voor een dollar” verkochten. Wanneer we iets wilden kopen bleek dit echter niet het geval, maar na stevig onderhandelen hebben we toch voor een goede prijs wat souvenirs kunnen kopen.

In het steen waren prachtige afbeeldingen aangebracht.
Ook deze hagedis genoot van de zon.
Het complex bevat een van de grootste balspelarena’s uit de tijd van de Maya’s.
Door deze ring moest men een 5 kilo zware rubberen bal zien te krijgen.

We hebben ons uitstekend vermaakt bij Chitzén Itzá en hebben genoten van dit complex dat in 2007 nog toegevoegd werd aan de lijst van de 7 moderne wereldwonderen.

Bij terugkomst in het hotel zijn we net na de middag weer een paar heerlijke Mexicaanse taco’s naar binnen gaan werken. De rest van de middag hebben we besteed aan het zwembad onder het genot van een Margherita. Die avond zijn we in de stad nog wat gaan drinken en hebben we als toetje nog een echt churro gekocht in het centrale park.

Een churro met caramel en chocolade vulling.
Zaterdag 27 juli 2019 (Dag 8)

Het is zaterdag, dus daar hoort wat uitslapen bij. De wekker was gezet om 7:30 uur, maar we zaten pas rond 9:00 aan het ontbijt. Voor vandaag hadden we 2 activiteiten op het programma staan, waarvan de eerste het bezoek aan Ek’ Balam was.

Ek’ Balam

Rond 10:00 stapten we in de auto richting de archeologische vindplaats Ek’ Balam. Hier aangekomen bleek dit een stuk minder massaal te zijn dan Chichén Itzá. De parkeerplaats was nagenoeg leeg en we konden snel een kaartje kopen. Ondanks dat Ek Balam beduidend kleiner is can Chichén Itzá betaal je hier ook ongeveer €20 entree. Met wat hulp van het internet konden we hier goed rondkijken.

De toegangspoort.

Een van de eerste gebouwen die je tegenkomt is de zogenaamde toegangspoort. Dit zou de entree zijn naar dit maya complex wat pas eind 20e eeuw ontdekt is. Hierna volgden al snel een blik op gebouwen als het Ovale Paleis en De Tweeling. Het mooie van Ek’ Balam is dat je de gebouwen ook mag beklimmen, wat voor mooie uitzichten zorgt.

Vanaf het Ovale Paleis had je een mooi uitzicht over het complex.
Een van de tweeling
Ook hier was een balspel arena.

Het grootste en bekendste gebouw van deze archeologische vindplaats is de zogenaamde Acropolis. Vanaf het Ovale Paleis had je er al zicht op, maar van dichtbij is het helemaal een indrukwekkend zicht. Dit bouwwerk is ongeveer 30 meter hoog en steekt ver boven de andere gebouwen uit. Ook deze mag je beklimmen en dus gingen we er voor! Het viel nog niet mee om in de enorme hitte deze steile trap te beklimmen, maar met wat gezucht en gezweet kwamen we allebei boven.

De rieten daken beschermde de mooie sculpturen
Ondanks de bezorgde blik kwam Judith gewoon boven
Het uitzicht was absoluut de moeite waard.
De trap naar beneden was de volgende uitdaging.

De wandeling naar beneden was misschien wel moeizamer dan naar boven, maar het was ons gelukt. Hierna hielden we het voor gezien en na een verkoelend ijsje stapten we weer in de auto. Op de parkeerplaats werden we aangesproken door een Duits koppel die we een lift hebben gegeven naar Valladolid. Wij reden hierna echter direct verder naar onze 2e activiteit van deze dag; de cenotes van Xkeken en Samulá.

Cenotes van Xkeken en Samulá

Net na de middag kwamen we er al aan en door de gloeiend hete ochtend waren we ook wel toe aan wat afkoeling. We kochten een kaartje, poeierde een gids af en liepen direct door naar de cenote van Samulá. Met een trap liepen we naar beneden en zagen daar een ondergronds meertje. Middels enkele gaten in de grot kwam er licht binnen wat een mooi zicht opleverde. We gingen er direct in en vonden de verkoeling die we zochten.

De cenote van Samulá was gelukkig niet heel druk bezocht.
Het was genieten in het koele water!

Na voldoende afgekoeld te zijn gingen we het water uit en op zoek naar een plekje om te eten. We vonden bij de cenote van Xkeken een simpele eetgelegenheid waar we lekker konden eten.

Oma stond vakkundig in de pot te roeren.

Nadat onze buiken goed gevuld waren hadden we weer energie voor de volgende cenote; Xkeken. Ook deze bevond zich in de grot, maar met een veel kleiner gat. Het was hier echter wel een stuk drukker. De Mexicanen waren wederom in zwemvesten gehuld en hadden het hoorbaar naar hun zin.

In Xkeken was het een stuk drukker
Gelukkig was er nog plaats genoeg voor ons!

Het was heerlijk genieten in de cenotes. Ze waren lekker koel, schoon en je kon er lekker even badderen. Wel vonden we het fijn dat we voor ons vertrek nog waterschoenen hadden gekocht want deze kwamen goed van pas aangezien de bodem vol met rotsen zit.

We hadden deze dag dus goed besteed en een mooie tijd gehad in Valladolid. We trekken zo de stad nog in voor een avondmaaltijd en vertrekken dan morgen naar onze volgende bestemming; Mérida!

Een gedachte over “Mexico, cenotes en ruïnes bij Valladolid (Dag 6/7/8)

• Mooi is het he. Super leuk om herkenbare dingen te lezen. Veel plezier!!